Närbild på ett barn som sitter och färglägger i en målarbok med jultema.

Skolsamverkan

Vi tar emot föranmälda studiebesök för barngrupper, svarar på frågor kring till exempel yrkesfrågor, traditioner eller historiska byggnader.

Vi vill möta barn och ungdomar i deras vardag, finnas tillhands och samarbeta kring etik och värderingsfrågor med det medmänskliga budskapet i centrum.  Vi erbjuder information om kyrkan, vår tro och våra traditioner.

Kyrkan jobbar utifrån Barnkonventionen, som även förskolor och skolor följer.

Ni är också välkomna att på egen hand upptäcka kyrkans värld med visad hänsyn för vår verksamhet.

SKOLAVSLUTNINGAR
I samband med jul-och sommaravslutning är det en tradition och en högtidlig stämning att hålla den i någon av våra kyrkor, en präst finns på plats för att hälsa välkommen . Efter det står skolan för sitt eget program, som ofta består av tal, sång och musik.

Dag, tid och kyrka bokas i förväg.

VANDRINGAR VID PÅSK
Påskvandringar i Lindesbergs kyrka. En dramatiserad berättelse där vi reser tillbaka i tiden och får uppleva påsk i Jerusalem år 33.

Alla i årskurs 4 bjuds in veckan före lovet och bokar den tid och dag som passar utifrån erbjudna tider.

ALLHELGONA
Allhelgonabesök för årskurs 5. Här får eleverna  möjlighet att samtala om döden och begravning. Döden som är något främmande och svårbegripligt men ändå så naturligt och nära.

VANDRINGAR VID JUL
 Julvandringar i Lindesbergs kyrka och Guldsmedshyttans kyrka.

Alla i årskurs 1 bjuds in och bokar den tid och dag som passar utifrån erbjudna tider.

En dramatiserad resa i både tid och rum, där ni får möta några av julberättelsens huvudpersoner och julens glada budskap.

KRUBBVISNING
Krubbvisning i Lindesbergs kyrka för de äldre förskolebarnen (4-5 åringar) som bokar den tid och dag som passar utifrån erbjudna tider.  Barnen får berättelsen om Josef, Maria, herdar och Jesu födelse.

Några små handgjorda dockor sitter i en ring.

Påskvandring

Vi bjuder in barn i årskurs 5 som går i skolor i församlingen

Julvandring

Varmt välkommen till vår julvandring! Vi ser fram emot att ta emot er klass på årets julvandring, där barnen får vara delaktiga i en dramatiserad form av julens budskap.