Foto: Josefin Bergius

Lerums kyrka

Välkommen till Lerums kyrka, en plats som bär på århundraden av historia och andakt. Här, omringade av änglarna som vakar från taket, finner vi gudstjänster, konserter, dop, vigslar och begravningar som alla omfamnas av en känsla av välsignelse.

Lerums kyrkas historia sträcker sig långt tillbaka i tiden. Redan år 1338 skänktes silver till kyrkan i Leerems socken, som senare blev Lerum. Under medeltiden fanns en träkyrka på platsen, liknande Hedareds stavkyrka.

Den nuvarande kyrkan invigdes 1687 och har genomgått flera ombyggnationer och renoveringar under årens lopp. 1700-talet gav kyrkan sitt välvda innertak, dekorationsmålningar, predikstol och nummertavlor. Under andra hälften av 1800-talet växte församlingen och kyrkan fick sin korsform och takryttare.

Kyrkan har berikats med ljusbärare, ikoner och en unik julkrubba. Orgeln, byggd av Robert Gustavsson 1983, fyller kyrkorummet med harmoni.

Upptäck mer om Lerums kyrka

Om du är nyfiken på att utforska Lerums kyrka ytterligare, kan du hämta boken "Lerums kyrka - en skrift i ord och bild" kostnadsfritt. Boken tar dig med på en visuell och informativ resa genom kyrkans historia och betydelse. Den är en utmärkt källa för att fördjupa din förståelse av denna vackra plats. Besök församlingshemmet eller Lerums kyrka för att hämta din kopia.

Renovering och framtiden

Lerums kyrka har genomgått flera renoveringar, den senaste 2007-2008, och får nu än en gång en omfattande upprustning. Under 2023 kommer kyrkan att stängas för renovering som beräknas vara klar i under hösten. Under denna tid kommer gudstjänster och ceremonier att äga rum i andra lokaler inom församlingen.

Lerums kyrka bär på en rik mångfald av stilar och epoker som samverkar i ett levande och sammanhållet gudstjänstrum. Det är en plats som förenar det förflutna med nutiden och ser fram emot en framtid fylld av andakt och gemenskap.

Hitta till Lerums kyrka: Kastenhofsvägen 4,  443 35 Lerum

Det händer i Lerums kyrka

Närbild på en tussilago som tittar fram i vårgräset.

Våren kommer till vår fröjd

Vårkonsert med körerna Gloria och Cantica. Söndag 5 maj 2024 kl. 18.00, Lerums kyrka

Duor för klarinett och piano

Per Boström och Martin Andersson bjuder på duor för klarinett och piano. Söndag 21 apr 2024 kl. 18.00, Lerums kyrka

I denna ljuva sommartid

När sommaren närmar sig välkomnas vi till vårkonsert med Motettkören och VOX. Söndag 19 maj 2024 kl. 18.00, Lerums kyrka

Peter och vargen

Välkomna till Lerums nyrenoverade kyrka för att ta del av folksagan om “Peter och Vargen” berättad som en musikalisk saga med toner av S. Prokofjev. Här får vi bekanta oss med sagans olika gestalter genom det magnifika instrumentet, orgelns, olika stämmor. Tisdag 16 apr 2024 kl. 9.00 eller 10.30, Lerums kyrka

Vårens konserter 2024

Välkommen till konserter i Lerums nyrenoverade kyrka, där vi möts av skinande takmålningar och en fantastisk akustik som får musiken att spridas i valven. Under vårens tillfällen bjuds vi på musik från olika epoker och med olika instrumentbesättningar. Här hittar ni kammarmusik och körkonserter. Söndagar 3 mar, 21 apr, 5 maj, 19 maj kl. 18.00, Lerums kyrka om inget annat anges

Gloria

Kör för barn årskurs F-1. I kören får vi upptäcka vår sångröst och hur fint det låter när vi sjunger tillsammans. Vi arbetar med musikteori och musikens byggstenar och ges möjlighet till stora musikaliska upplevelser. Repertoaren är blandad och hos oss utvecklas du både musikaliskt och socialt. Onsdagar 2024 kl. 16.45, Kyrkstugan

En kvinna promenerar på en grusväg. En hund går strax bakom henne.

Gudstjänstvandring

Få en fin promenad på helig mark, i din egen takt. Följ skyltarna vid kyrkan och runt klockstapeln till kyrkstugan. Varje månad 2024, Lerums kyrka