Lekeryds församling

Välkommen in i den kristna gemenskapen i våra verksamheter och mötesplatser. Vi finns här för gemenskap och stöd, i glädje och sorg och allt där emellan. Välkommen som du är!

Lediga tjänster

Några barn står bredvid varandra och sjunger framme i kyrkan.

Församlingen söker KANTOR

Vi önskar Birgit Mattisson ett stort lycka till på sin nya arbetsplats och vi kommer att sakna henne. Men vi ser också fram emot den person som vill vara en viktig del i vårat härliga arbetslag. Vi hälsar även vikarierande kantor Jan Andersson välkommen till församlingen. Välkommen med din ansökan!

Svenska kyrkan vill informera om en personuppgiftsincident.

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit.

En hög med hjärtformade våfflor, med sylt och grädde på toppen.

Våffelcafé

Våffelcaféet tar en paus fram till hösten 2024. Kom du med, umgås och njut av kaffe och våffla för 30 kr.

BabyCafé

En öppen grupp riktad till er med barn hemma mellan 0-18 månader. Tisdagar kl. 09.30-11.30 (Babyrytmik kl. 10.00) i Lekeryds församlingshem.

En person serverar soppa och bröd till äldre.

Herrlunchgruppen

Välkomna ni män som är daglediga. Vi laga mat, umgås och äter tillsammans. Måndagar, ojämna veckor kl. 11.00-14.00 i Lekeryds församlingshem.

SOPPLUNCH med kaffe & kaka

Välkomna till Svarttorps församlingsgård 27 mars kl. 12.30-14.00.

Vi söker KYRKOHERDE

Du tycker om att leda, coacha och inspirera. Vi tror att du stöttar och hjälper oss genom att delegera och följa upp. Med andra ord så är du tydlig, social, kommunikativ och vågar fatta beslut. Stämmer det in på dig? Läs då gärna vidare!

Aktuellt på kyrkogårdarna

Här hittar du information om vad som händer eller är på gång inom kyrkogårdsförvaltning i Lekeryds församling. Vårstädning på kyrkogårdarna under vecka 15. Ta gärna hem lyktor över sommaren.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

En vit landsbygdskyrka bland lummiga träd.

Sommar

Oavsett var i Sverige du befinner dig under sommarmånaderna finns Svenska kyrkan nära. Upptäck en pilgrimsled eller besök en sommaröppen kyrka!

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben