Anna Olsson - Möten i isolering

Vävandets traditionella uttryck och tidskrävande metod ger på ett oväntat sätt språk åt en annan sorts långsamhet – den frihetsberövades. I en serie starka bildvävar med motiv hämtade från textilkonstnären Anna Olssons möten med interner på fångvårdsanstalter berättar hon om en verklighet som ofta glöms i dagsdebatten.

Tre frågor till Anna Olsson, en av Svenska kyrkans kulturstipendiater 2014:

Hur kom du på temat?

Jag är textilkonstnär men också utbildad psykolog. Sedan 2010 jobbar jag på häktet. I ”Möten i isolering” hämtar jag inspiration från mina möten med de häktade. Jag har jobbat mycket tematiskt tidigare, men det här temat växte fram ur ett behov. De jag träffar sitter isolerade, är misstänkta för brott och mår fruktansvärt dåligt. Därför blir mötena är otroligt starka, ofta kan det vara ett litet ord eller fras som fastnar i mig och behöver processas i min vävstol. Som till exempel ”Jag minns min mammas blod på väggen”, vilket blev namnet på min första väv i serien.

Vilka fördelar har textil som uttrycksform?

När jag började läsa textil i 20-årsåldern blev det som en förälskelse. Jag tycker om långsamheten i tekniken och arbetssättet, till skillnad från till exempel måleri. Man tvingas tänka till, lugna ned och samla ihop sig, det passar mig bra. Jag tycker också om den vävda ytan, den är uttrycksfull och gör något speciellt med bilden.

Hur vill du att dina bilder ska användas?

Jag väver för att jag vill berätta något, inte för att bilderna ska stanna i min ateljé. Ofta tar jag upp jättesvåra frågor där ingenting är svart eller vitt. Jag vill gärna visa dem för människor med liknande erfarenheter som de berör, men vet inte riktigt på vilket sätt. Eftersom de är starka krävs viss försiktighet och förberedelse. Men jag tror att vem som helst kan tycka att de är intressanta, många känner ju bara till den bild som media förmedlar av frihetsberövade, vilket är väldigt långt ifrån sanningen. I mina vävar vill jag visa människan.

Om Anna Olsson

Anna Olsson är utbildad vid Stenebyskolan. Hon har ställt ut i ett antal separat- och samlings-utställningar, bland annat vid Röhsska museet, 5th Fibre Art Biennal Beijing och Women’s work 2013 i Woodstock USA.

Hon finns representerad i samlingarna hos flera landsting och kommuner samt Statens konstråd. IASPIS-stipendiat 2014.

Stipendiemotivering

Anna Olsson är textilkonstnär. Hennes arbete hämtar ofta inspiration från vardagliga händelser och situationer och är tydligt präglat av en strävan efter en bättre och mer rättvis värld. Hennes pågående projekt "Möten i isolering" sätter fokus på frihetsberövades livssituationer.

I "Möten i isolering" ger vävandets traditionella uttryck och tidskrävande metod på ett oväntat sätt språk åt en annan sorts långsamhet - den frihetsberövades.

I en serie starka bildvävar med motiv hämtade från hennes möten med interner på fångvårdsanstalter berättar hon om en verklighet som ofta glöms i dagsdebatten.

Läs mer om Svenska kyrkans kulturstipendium