Vi vill beskriva spännvidden inom diakonalt arbete genom att använda bilden av sju bord.

Talarstolen

Den profetiska funktionen innebär att värna människan och skydda skapelsen.

Talarstolen kan ses som ett bord på högkant. Den profetiska funktionen innebär att värna människan och skydda skapelsen.

”Stand-up-diakoni

Talarstolen exemplifierar ”stand-up-diakoni” i syfte att stå upp för värdiga livsvillkor och mänskliga rättigheter. I ett rättighetsbaserat arbete har diakoni att ”ständigt utmana de frusna, statiska och självcentrerade strukturerna i kyrkan och förändra dem till levande instrument i delaktighetens, helandets och försoningens tjänst.” Detsamma gäller samhällsstrukturer i övrigt.

Ett samhälle som har starka sidor inom vissa områden, kan brista inom andra. Även med en välfungerande offentlig sektor drabbas enskilda som inte får sina mänskliga rättigheter tillgodosedda. När sociala och ekonomiska strukturer medför utanförskap i kyrka och i samhället i övrigt och hotar människovärdet – behövs motreaktioner. För att främja rättvisa och inkludering finns skäl att ställa frågor till ansvariga, skapa opinion och påvisa behov som behöver uppmärksammas.

”Stå upp för” kan betyda civilkurage, mod att se och agera då människor kränks och utsätts för orättvisor, förtal och förtryck. Den profetiska funktionen har genom historien framför allt uttryckts i handling. Kan handlingar tala? Ja, i högsta grad. I konkreta insatser, har människors behov av stöd i att tillvarata sina förmågor uppmärksammats.

Ett gott samhälle uppstår inte ur intet. För att i ord och handling vara en profetisk röst och uthålligt ”stå på den förtrycktes sida” krävs självinsikt, självkritik, vetskap om på vems sida kyrkan ytterst står och förmågan att ta kritik. Vidare krävs tilltro till och respekt för varje människas förmåga att själv göra sin röst hörd, en metodik där människors röster, livsberättelser och påverkansmöjligheter över det egna livet ges utrymme, lokalt och globalt.