Katekesen

I Martin Luthers Lilla katekes beskrivs det grundläggande för vår kyrka: Tron, Tio Guds bud, Herrens bön, Dopet och Nattvarden.

Katekesen, inledning

1. Varför kallas du kristen? Därför att jag genom dopet är upptagen i Jesu Kristi församling och med församlingen tror och bekänner att han är min Frälsare och Saliggörare.

Lilla katekesen (katekes är grekiska och betyder lärobok) är en unik och pedagogiskt upplagd sammanfattning av den kristna tron som använts i snart 500 år. Den saknar motstycke när det gäller genomslagskraft och används ännu i de flesta Lutherska kyrkor i undervisningen. Här i Sverige tror många att den är gammalmodig men ack vad fel man i så fall tror.

2012 gjorde vi en serie i församlingsbladet MIN KYRKA med katekesens meny:

• Min kyrka 2012: nr 1 om tron
  • Min kyrka 2012: nr 2 om bönen och speciellt Herrens bön
  • Min kyrka 2012: nr 3 om livet och speciellt Tio Guds bud
  • Min kyrka 2012: nr 4 om dopet
  • Min Kyrka 2012: nr 5 om nattvarden

Serien visade oss tydligt hur

Luthers lilla katekes
är en stor kunskapsbank.

Livet

Vår livsstil och värdegrund bygger på de tio budorden och hur Jesus gestaltade ett gott mänskligt liv.

Tron

Kristen tro är mer än att hålla en lära för sann. Den är en tillit och ett accepterande av Gud som i sin tur leder till en faktisk förändring av oss, våra liv och vårt livs framtid.

Bönen

Tredje huvudstycket i Luthers lilla katekes

Dopet

Fjärde huvudstycket i Luthers lilla katekes