Foto: Sven Alfredsson

Vilans kyrka

Vilans kyrka och församlingshus från 1963 ligger mitt emot Vilans skola på Genvägen 14.

År 1927 invigde dåvarande biskopen Rodhe Vilans kyrksal i den gamla skolan vid Långebrogatan för kyrkliga ändamål, men redan 1922 hade lokalerna använts för liknande sammankomster. År 1947 bildades Vilans Kapellstiftelse, vars ändamål var att samla intressenter och pengar för ett blivande kyrkbygge. I augusti 1962 kunde byggnadsarbetet med byggfirman Herman Olsson som huvudentreprenör och Filip Lundgren som arkitekt, påbörjas. Den 18 augusti 1963 invigdes Vilans kyrka och församlingshem av biskop Martin Lindström.

Öppettider, se verksamhetskalendern.

Karta

Hitta till oss

Här kan du finna vägen till kyrkor och församlingshem i Kristianstads pastorat

SKU(n)K

Välkommen till Svenska kyrkans unga i Kristianstad. Vi är ett gemenskap av unga människor som vill upptäcka och dela kristen tro samt diskutera livets frågor.