Foto: Sven Alfredsson

Österängs kyrka

Sjövägen 27 ute på Österängsområdet i samarbete med EFS.

Från allra första början hyrde församlingen byggnaden av AB Kristianstadsbyggen och det var först 1987 som Heliga Trefaldighets församling köpte in den. Vid den här tiden anslöt sig EFS, Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och kyrkan blev en samarbetskyrka.

Verksamheten i Österäng ökar stadigt. Här bedrivs gudstjänster, mässor, musikkvällar med mera. Här finns barn- och ungdomsverksamhet, vuxenverksamhet och så bedrivs här en stor, härlig körverksamhet. Vardagar som helger sjungs och musiceras det i många olika former.

Det är högt i tak i Österängs kyrka. Skrattet och värmen möts man alltid av, liksom ofta doften av nybakat och kaffe som sprider sig i lokalerna. Varje torsdag, under terminstid, serveras sopplunch till självkostnadspris.

Öppettider, se verksamhetskalendern.

EFS - Österäng

Läs mer om samarbetskyrkan mellan EFS och Svenska kyrkan Kristianstad.

Karta

Hitta till oss

Här kan du finna vägen till kyrkor och församlingshem i Kristianstads pastorat