Någon att tala med?

Ibland behöver vi tala med någon som lyssnar och som har tystnadsplikt. Tag då kontakt med våra präster och diakoner, eller kanske du vill prata med en jourhavande präst per telefon.

Du kan då vända dig till våra präster eller diakoner.

När du är i behov av att prata med en präst i ett själavårdsamtal eller en diakon i ett diakonsamtal kan du först ta kontakt med dem via telefon eller e-post för att boka ett möte. Kontaktuppgifter finns här. Vi finns i församlingshemmet på adressen Hertig Carls gata 3. Där finns diakon tillgänglig för samtal

Svenska kyrkan i Kristianstad finns närvarande också på Centralsjukhuset (CSK) och Häktet. Här erbjuds samtal, stöd i krissituationer och gudstjänst.

Du är också välkommen att ta kontakt med en jourhavande präst. Mer info här.

• Du kan ringa en jourhavande präst på telefon 112. Öppen för alla varje kväll kl 21:00-06:00. 23–26 december samt 31 december–2 januari nås Jourhavande präst kl 17:00-06:00.
  • Chatta med jourhavande präst, chatten är öppen alla kvällar 20.00–24.00. 23–26 december samt 31 december–2 januari är chatten öppen 20:00-02:00.
  • Digitalt brev till Jourhavande präst: Brevlådan är alltid öppen och svar ges inom 24 timmar.

Det är vår förhoppning att alla som kommer till kyrkan ska känna att de blir bemötta med kärlek och respekt, att kyrkans dörr alltid står öppen för den som vill komma hit och den som söker vårt stöd och vår hjälp i stort och smått.
Stöd och omsorg kan behövas i alla enskilda människors liv. Alla människor kan någon gång i livet hamna i en situation där man behöver ha en medvandrare och samtalspartner en stund, en som står lite utanför och som man kan bolla sina tankar med.

Vill du ha kontakt med någon av våra präster eller diakoner - ta kontakt med Pastoratsexpeditionen 044-780 64 00 eller ta direkt kontakt med präst eller diakon - se Personal under Kontakt/Om oss.