Kyrkogårdar

Svenska Kyrkan har statens uppdrag att sköta begravningsväsendet. Information till allmänheten om detta finns att läsa här.

Närbild på en stenduva på en gravsten.

Planerad gravstenskontroll

På grund av en tragisk olycka för några år sedan, där ett barn omkom när hon fick en gravsten över sig har säkerhetsbestämmelserna setts över och nya rekommendationer framtagits.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Återlämnade gravplatser

Varför har vi satt upp skyltar på kyrkogården där vi söker släktingar eller närstående till gravsatta?

Begravningsavgift

Riksdagen har beslutat om likadan begravningsavgift i Sverige.

Gravstenssäkerhet

Det många kanske inte vet är att gravstenen är gravrättsinnehavarens ansvar. Den ska vara monterad på ett säkert sätt så att den inte kan ramla omkull och skada någon.

Gravrättsinnehavare

Vi behöver din hjälp! Som du kanske sett sitter det skyltar på vissa gravplatser, där vi söker efter släkt eller närstående. Är du själv släkt eller närstående? Eller vet någon som kan tänkas vara gravrättsinnehavare? Hör av dig!!

Markeringssystem

Varför sitter det pinnar med färgmarkeringar vid en del gravar?

Nytt från våra kyrkogårdar

Gravstenskontroll på Klinte kyrkogård