Fröjels kyrka

Stängd för restaurering hela 2024

Lösa ramper finns i kyrkan och kan läggas ut vid behov. Det är dock inte möjligt för en rullstolsbunden person att komma in eller ut ur kyrkan utan hjälp.

Toalett: Ett utedass, ej anpassat för rullstol, finns i det sk. Sockenmagasinet vid kyrkogårdens norra kyrkogårdsmur.

Hörslinga finns

De båda träskulpturerna som föreställer S:t Olof och Madonnan är repliker av originalen som i dag finns på Fornsalen i Visby. Träskulpturerna snidades på 1300-talet.

Det rikt skulpterade triumfkrucifixet tillverkades enligt vissa forskare 1270 av Öjamästarens skola medan andra menar att det 1325-1335.

Exteriört

Kyrkan byggdes under medeltiden, enligt Strelow 1166 och är en så kallad klövsadelkyrka, dvs att långhuset är lägre än koret och tornet. På 1100-talet uppfördes en romansk kyrka bestående av ett absidkor och ett långhus. På 1200-talet byggdes tornet och på 1270-talet ersattes absidkoret av ett gotiskt kor.

Långhus och sakristia har faltak (dvs tjärat trätak) medan korets tak består av enkupigt tegel.

Möjligen har det funnits en träkyrka på platsen innan stenkyrkan byggdes. Sockennamnet Fröjel kan betyda att platsen redan under förkristen tid användes för att hedra gudarna eftersom namnet Fröjel hänvisar till endera guden Frö/Frej eller gudinnan Fröja/Freja. Det är vanligt att man byggde kyrkor på de platser som tidigare varit kultplatser enligt den nordiska mytologin.

Interiört

1765 byggdes en läktare i kyrkan och långhuset fick ett plant trätak 1770. Redan 1794 tog man ner läktaren och byggde en ny.

I mitten av 1800-talet togs de båda fönstren i södra långväggen upp och inredningen, bland annat predikstolen, bänkarna och triumfkrucifixet målades om, vilket i sin tur ledde till en stor restauration 1935-38 då man avlägsnade 1800-talsfärgen och tog fram de äldre färgskikten. Man tog även fram och konserverade muralmålningarna. Trätaket i långhuset ersattes med ett tunnvalv av trä och trägolven ersattes med gamla gravhällar. Läktaren togs bort och man byggde ett orgelpodium. I hörnet mellan sakristian och långhuset byggdes ett pannrum och kyrkan fick centralvärme.

1973 renoverades kyrkan utvändigt och fasaderna vitkalkades. Invändigt rengjordes kyrkans muralmålningar av konservatorn och konstnären Erik Olsson.

2003 var det åter dags för en restaurering inne i kyrkan då kyrkan fick direktel för sin uppvärmning. Inventarierna konserverades (2006) och trägolvet i sakristian byttes pga av rötskador.

Inventarier

Dopfunten tillskrivs anonymmästaren Byzantios som verkade på ön under mitten av 1300-talet. Det rikt skulpterade triumfkrucifixet tillverkades enligt vissa forskare 1270 av Öjamästarens skola medan andra menar att det snidades på 1300-talert. De båda träskulpturerna som föreställer S:t Olof och Madonnan är repliker av originalen som finns på Fornsalen i Visby, och tillverkades på 1300-talet. Altaruppsatsen tillverkades av Peter van Eghen 1634 och dess målningar och predikstolens äldsta målningar (från tidigt 1600-tal) anses vara av stort kulturhistoriskt värde.

Korets muralmålningar kom till på 1270-talet när det nya korets byggdes, men fler målningar kom till på 1300-talet

Orgeln är digital. Tidigare fanns det en som byggdes 1934.

Källor

Utas, Jan (2009) Fröjel kyrka Vård- och underhållsplan Arkitekt Jan Utas

Sveriges kyrkor, Gotland bd III, 1942

Lagerlöf, Erland; Svahnström, Gunnar (1991). Gotlands kyrkor : en vägledning (4., omarb. uppl). Stockholm: Rabén & Sjögren. sid. 118.

Bergman, Mats (1978). Eksta kyrka, Hablinge ting, Gotland. Sveriges kyrkor ; 178 ; Gotland. Stockholm: Almqvist & Wiksell international

Carlsson, Sten-Åke & Johansson, Tore, red (1990). Inventarium över svenska orglar: 1989:II, Linköpings stift, Visby stift. Tostared: Förlag Svenska orglar

Strelow; Hans Nilsson.(1633) Cronica Guthilandorum

Kastalen

Norr om kyrkan uppförs på 1250-talet en tornartad stenbyggnad som prästgård eller kastal- eller båda delarna.

Skolgården

Vill du hyra Skolgården i Fröjel?
Se kontaktuppgifter på Fröjel hembygdsförenings sida. Länk finns nedan.

Fröjel hembygdsförening: