Flicka tänder ljus i ljusbärare i Kronoparkskyrkan.
Foto: Öyvind Lund

Karlstads pastorat

Välkommen till våra fem församlingars kyrkor och mötesplatser runt om i Karlstad! I Karlstads kyrkor träffas människor varje dag för att dela livet. Det är så vi lär känna varandra och genom varandra också Gud. Att dela känslor, erfarenheter och arbete gör livet lättare.

Upplev påsken i alla kyrkor

Mörkret kan aldrig vinna. Kärleken övervann allt. Påskens berättelse är mäktig och berättas i alla kyrkor snart. Följ med genom dagarna från mörker till ljus.

Marta, Maria och påsken! Påskvandring i Västerstrandskyrkan 19/3 kl 18.00

Välkomna på teater! Vi reser tillbaka i tiden och möter tre av Jesus vänner. De berättar om Jesus och den första kristna påsken. Klicka för mer info.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Kriget i Gaza

Flera barn i Gaza har dött av undernäring och bristen på grundläggande förnödenheter är akut. Barn som inte redan dödats av bomber, riskerar nu att dö av svält. Din gåva behövs!

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

En hand som håller i en handväska av läder.

Om väskförbudet och Svenska kyrkan

Polisens beslut att införa ett väskförbud på större evenemang i Sverige omfattar i dagsläget inte gudstjänster och konserter i kyrkan.

Webb-TV: Se gudstjänst LIVE i Karlstads domkyrka

Klicka här för att se gudstjänsten från Karlstads domkyrka varje söndag 11.00. Den sänds live här på hemsidan. Glimt tv där gudstjänsterna tidigare har sänts har tyvärr avslutat sina sändningar i kabeltvnätet. Nu kan du endast se gudstjänsten här på hemsidan.

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro från Svenska kyrkan, Karlstads pastorat. Här kan du läsa artiklar från Kyrknytt digitalt.

Kontakt

Vill du ha kontakt med någon i kyrkan, boka dop, vigsel eller begravning. Prata med oss!

Jobba hos oss

Vill du jobba i Svenska kyrkan? Här finner du de tjänster som vi söker personer till just nu.

#konfakarlstad 23/24

Ett år med konfa! Nya insikter. Nya kompisar. Nya åsikter och upplevelser. Vi pratar om livet och utmaningarna, kärleken och engagemanget, Gud, dig själv och världen. Häng med på ett härligt konfaår!

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen och skrattar. En manlig präst håller barnets hand.

Dopet - livets första fest!

Kanske är det en ny liten människa som ska döpas eller så väljer du att döpas senare i livet – hur det än är, välkommen till dop! Här kan du boka doptid direkt på webben.

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Se gudstjänst live på hemsidan

Varje vecka sänds gudstjänster digitalt från Domkyrkan. Västerstrandskyrkans sändningar fungerar fortfarande inte efter cyberattacken. Vi hoppas att det snart är åtgärdat. Välkommen!

Kyrkan sätter ljus på klimakteriet

I höstas startade en samtalsgrupp för kvinnor i klimakteriet i Norrstrandskyrkan, i samarbete med studieförbundet Sensus. Målet var att kvinnor skulle få tala med varandra om denna fas i livet och problem som kan uppstå. Andra uttalade mål var att bryta tystnaden kring klimakteriet och förändra världen för kvinnoliv i kommande generationer. Den debatt som har startats i bland annat NWT och sociala medier den senaste tiden är en liten bit på vägen mot detta mål.

Svåra tider - så kan du hjälpa

När maten och elen blivit mycket dyrare får personer och familjer som redan levde på marginalen det ännu svårare. Detta har media rapporterat mycket om den senaste veckan. Flera av våra diakoner har där uttalat sig och bidragit med sin bild. Detta har väckt ett stort engagemang hos allmänheten och många vill veta hur en som enskild kan hjälpa till.

Nyheter i Karlstads pastorat

Prenumerera via RSS

Marta, Maria och påsken! Påskvandring i Västerstrandskyrkan 19/3 kl 18.00

Upplev påsken i alla kyrkor

Diakon till Västerstrands församling

Publicerad:

Vi söker nu en ny kollega till Västerstrands församling - en spännande församling rik på mångfald i Karlstads västra delar. Mitt i detta område ligger Västerstrandskyrkan som en knytpunkt mellan olika stadsdelar.

Dopfestgudstjänst och Kyrksöndag på Palmsöndagen 24/3 kl 10.00. Kom och hämta din dopdroppe!

Publicerad:

Dopdroppeutdelning, Sångfåglarna sjunger, varma smörgåsar, tårta, pyssel med sockermålning, tipspromenad. Ulltussarnas försäljning och lotterier. Välkomnande av Församlingsherde Anneli Magnusson och Veniat Charlotte Moberg

Mötesplats Viken: Prästen Grundtvig

Publicerad:

Tisdag 26 mars 14.00-15.30. ”Likt vårdagssol i morgonglöd”. Vi sjunger psalmer och hör domprost Dan Fredriksson berätta om prästen Grundtvig. Fika. Varmt välkommen.

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Kyrkan på internet

Det finns flera sätt att delta i kyrkans liv via internet. Här hittar du lite olika tips på vad du kan ta del av.

Bönewebben

På Svenska kyrkans bönewebb kan du tända digitala ljus, skriva böner och ta del av andras.

Bli medlem i Svenska kyrkan

Tack vare våra medlemmar kan vi hjälpas åt att göra världen till en bättre plats. Vare sig det gäller barngrupp, körkonsert, socialt arbete med hemlösa, bibelgrupper, café eller sopplunch är du viktig. Det är genom varje möte vi förändrar världen.

Historisk ljudvandring på Östra och Västra kyrkogården

Premiär 27 oktober: Upplev människoöden och händelser i dina lurar. Guiderna Anna och Magnus tar med dig på en ljudupplevelse med personlighet. Drama och ljudmiljöer tar dig rakt in i historien.