Foto: Anna Braw

Musik & Körverksamhet

Musiken är en stor och viktig del av kyrkans arbete att sprida evangelium. I Birgittakyrkan finns två körer, och konserter erbjuds varje månad och de flesta högmässor bidrar körer, musiker eller solister med vacker och stämningsfull musik.

Musik i S:ta Birgitta

Första söndagen i månaden är det konsert i S:ta Birgitta kyrka. Konserterna är gratis. Efter konserten kan den som vill ge en kollekt till församlingens musikverksamhet.

Musiken vid våra högmässor

Nästan varje söndag är det musikmedverkan i högmässan. Det kan vara solister, instrumentalister eller körer.

Inspelningar från våra konserter

Musik i S:ta Birgitta 3 april 2022 med Vox Birgittae - Membra Jesu nostri, D. Buxtehude

Vox Birgittae - Membra Jesu nostri, D. Buxtehude

Den 4 juni 2023 framförde Vox Birgittae och Kalmar Musiksällskap G.F. Händels Dixit Dominus. Se och lyssna på den här:

G.F. Händels Dixit Dominus

Den 4 december 2022 framförde Vox Birgittae G. F. Händels Messias i S:ta Birgitta kyrka i Kalmar.

G. F. Händels Messias

Musik i S:ta Birgitta med musik av Dietrich Buxtehude. Capella Martae spelar hans kantat nr 109: ”Wie soll och dich empfangen" (BuxWV 109). Anna Braw (förstasopran), Therese Olsson Ström (andrasopran), Thomas Björklund Svensson (bas), Dorota Hosnowska (förstaviolin), Konstantin Shakov (andraviolin), Tabea Reinmuth (cello) och Mika Lidén (orgel/cembalo)

Capella Martae