Stefanskyrkan

Stefanskyrkan är öppen för allmänheten varje dag kl 11–16. Du är varmt välkommen in för att kanske tända ett ljus eller bara komma bort från stadens brus. Det finns alltid en kyrkvaktmästare, präst eller diakon till hands för att svara på frågor och gott kaffe.

Välkommen in i stefanskyrkan. Du är varmt välkommen till något som kan kännas som en annan värld. Du är mitt i Stockholm, men så kommer ett lugn över dig då du kliver in i Stefanskyrkan. Här finns så mycket som kan locka dina sinnen. Hit kan du komma när du vill, under våra öppettider, slå dig ner och bara koppla av en stund.

Du behöver inte prata med någon om du inte vill. Bara smyga in, känna lugnet i kroppen när du slår dig ner i en av kyrkans bänkar och bara sitta där en stund. Vill du prata finns det alltid tjänstgörande personal på plats. Det går också bra att tända ett ljus i vår ljusbärare och be en stilla bön. Vi har även gott kaffe och ofta även lite fikabröd om du känner dig sugen.

Stefanskyrkan ligger i församlingens norra del, i Vanadislunden. Liksom S:t Johannes kyrka är Stefanskyrkan byggd i nord-sydlig riktning med koret i norr. I den här kyrkan hålls de flesta av församlingens gudstjänster och förrättningar. Stefanskyrkan ligger vackert i Vanadislunden och rymmer 220 personer. Populär för dop, bröllop och begravningar.

Frejgatan 20b, 113 49  Stockholm.
T-bana Rådmansgatan eller Odenplan.

Stefanskyrkan är öppen varje dag kl 11–16.
Du är varmt välkommen in för att kanske tända ett ljus eller bara komma bort från stadens brus. Det finns alltid en präst, diakon eller kyrkvaktmästare på plats för att svara på frågor och funderingar.

Anpassning för funktionshindrade
Det finns en parkering för funktionshindrade med anslutning till hiss som går upp till kyrkorummet, och det finns handikapptoalett.

Det går att få tillgång till hörselslinga i kyrkorummet.

Ta en rundtur i Stefanskyrkan!

Upptäck Stefanskyrkan virtuellt! Vandra runt i kyrkorummet, besök altaret, herdens kapell och njut av utsikten.. Navigera genom att klicka på pilarna och scrolla runt i 360 grader. Du kan även zooma in och ut. Väljer du att kliva ut ur någon av ytterdörrarna får du även se hur omgivningen ser ut!

Tips! Gör rundvandringen med helskärmsvisning
(klicka på helskärmssymbolen i övre högra hörnet)

Interiör
Arkitekten Carl Möller hade som förebild medeltida engelska landskyrka. Kyrkorummet består av ett huvudskepp med öppen takresning och ett lägre sidoskepp i väster. På den östra sidan ligger Herdens kapell. Kyrkans kor är polygont (månghörnigt) och skiljs från den övriga kyrkan av en hög korbåge. Koret domineras av altarskåpet från 1926. De tio målningarna är utförda av Einar Forseth. Den stora mittbilden föreställer Jesu uppståndelse, de övriga visar Jesu lidandes historia och den överst himmelsfärden.

Kyrkans äldsta altarprydnad från 1904 utgjordes av ett krucifix, troligtvis formgivet av Carl Eldh. Då fanns även ett stort korfönster i norr, som sattes igen vid en renovering 1926. (Det gjutjärnskors som krucifixet satt fast på finns numer i minneslunden på S:t Johannes kyrkogård.)

All träinredning utom bänkarna tillkom i samband med en renovering 1926. Den nuvarande bänkinredningen, liksom skiljeväggen i söder, som skapar ett förrum, tillkom genom en renovering 1959. Då tillkom även nya fönster komponerade av skulptören Bengt Inge Lundkvist, samt ljuskronorna, ritade av konstnären Knut Hallgren.

Vid den senaste renoveringen, år 2003, gjordes omfattande måleriarbeten i kyrkan. I början av 1980-talet målades kyrkan invändigt med plastfärg, som bundit fukt i väggarna och orsakat fuktskador. Vid renoveringen avlägsnades all plastfärg (som för övrigt är förbjuden i den här typen av lokaler) och väggarna målades sedan med limfärg.

Orglarna i Stefanskyrkan

359 tangenter, pedaler och registerandrag har Stefanskyrkans nya digitala orgel. Efter ett samarbetsprojekt med den lokala orgelhandlaren Jerker Antoni, köptes orgeln in och flexibiliteten i församlingen bara ökar!

Stefanskyrkan - historik

Den första kyrkan i Sibirien var ett enkelt träkapell ritat av Erik Otto Ulrich. Det invigdes på Kristi Himmelsfärds dag år 1900. Eftersom hyreskontraktet för tomten bara löpte på tre år, blev det ganska snabbt aktuellt att bygga en permanent kyrka - den som nu finns i Vanadislunden.

Bröllop

Tager du denna... JA! Bröllop är ett fantastiskt sätt att visa upp sin kärlek för varandra. Ett minne för livet, för alla som är med. En stor glädje att stå inför Gud och denna församling och säga JA!

Gudstjänster

Välkommen att dela vår gemenskap! Vi firar gudstjänst varje söndag kl 11 i Stefanskyrkan, och du som inte har möjlighet att komma är hjärtligt välkommen att besöka våra digitala gudstjänster här på vår hemsida och i våra sociala medier.

Träffpunkter

Till våra verksamheter och träffpunkter är alla välkomna, oavsett livsåskådning. Vi finns här för dig, i våra kyrkor och församlingslokaler, genom personliga möten och samtal. Vi ser fram emot att dela dagen med dig. Vi ses!

Begravning

Döden är en del av livet. Så är det, även om vi kanske ogärna tänker på det. Då kommer oftast bortgången av en närstående som en chock för oss. Därför är begravningen är en viktig ceremoni, där vi får möjligheten att hedra och ta farväl av den avlidne och gör den till en fin och minnesvärd stund.