Pray for Europe – Nytt, unikt studiematerial

S:t Johannes församling har arbetat fram ett nytt, unikt konfirmandmaterial ”Pray for Europe”. Materialet består av tre delar som tillsammans bildar en helhet och är ett mycket intressant, aktuellt och användbart koncept för många.

S:t Johannes församlings präster, diakoner, musiker,  pedagog och kommunikatör har skapat ett helt nytt konfirmandmaterial. Materialet innehåller 12 noveller, 12 lektioner och 12 sånger som behandlar högaktuella ämnen såsom: terrorhot, fattigdom, flyktingar, hbtq- och miljöfrågor. Sångerna, som är helt nyskrivna, kan sjungas på ett enkelt sätt men även i mer avancerad form för körer och solister.

Formen för samtliga lektioner utgår ifrån de ikoner som finns på en mobiltelefon eller läsplatta, såsom: kalendern, kameran och almanackan. Materialet kan även användas av fler grupper än konfirmander. Det fungerar utmärkt som samtalsmaterial för körer och vuxengrupper.

Vår förhoppning är att vårt studiematerial Pray for Europe ska bli känt långt utanför Sveriges gränser. Detta hänger samman med att S:t Johannes församling varje sommar tar emot svenska ungdomar från hela världen till en konfirmandlägervecka som går under namnet Konfa Sweden.  Vi fungerar som en hemvändarkyrka för utlandssvenskar. Konfirmander är kyrkans framtid!

Vi hoppas därför att ni ska hitta ny inspiration och glädje i ert konfirmandarbete genom att använda Pray for Europe!

Vilken lyckad releasefest!

Fredagen den 13 maj firade vi att musiken till vårt utbildningsmaterial Pray for Europe nu är färdiginspelad och tillgänglig för alla att ta del av. Det blev en storslagen fest med mycket musik.

Köp musiken till Pray for Europe

Här kan du beställa musiken till Pray for Europe. Cdn kommer tillsammans med en liten booklet där alla texterna till sångerna finns med. Välkommen att njuta av 12 sånger som går rätt in i hjärtat! Materialet släpptes den 13 maj 2022.

Studiematerialet  ”Pray for Europe” består av 12 teman:

Varje tema innehåller en novell, en lektion och en sång. Lektionerna innehåller övningar, bibeltexter, samtals frågor och en kort andakt.

• 12 noveller, skrivna av Catharina Segerbank.
• 12 lektioner, skrivna av Arvid Elenäs.
• 12 sånger, skrivna av Martina Möllås, Jill Nordin, Stefanie Sporre, Annika Björnström, Arvid Elenäs, Sigvard Selinus och Ingemar Berglind.

Vilken lyckad releasefest!

Musikreleasekonsert »Pray for Europe«

Fredag 13 maj kl 19 hölls det en stor releasekonsert i Stefanskyrkan (Frejgatan 20b i Stockholm) tillsammans med musiker, körer och solister! Vi fick då ta del av materialet och lyssna till de nyskrivna sångerna som spänner över flera genrer och har som mål att skapa en helhet och variation med inslag av gemensam sång, solo- och körsånger arrangerade av låtskrivarna för större och mindre kompgrupp.

Vi är en hemvändarkyrka!

Det bor cirka 600 000 svenskar ute i världen och nu välkomnar vi i S:t Johannes församling alla utlandssvenskar till en trygg plats, en kyrka och ett hem även i Sverige, när de kommer hem eller är på tillfälligt besök. S:t Johannes församling erbjuder alla svenska ungdomar boende i utlandet hemvändarkonfirmation, Konfa Sweden, en vecka varje sommar.

Konfa Sweden

Välkommen hem! S:t Johannes församling bjuder in till Hemvändarkonfa för svenska ungdomar, i åldern 14-19 år, som bor i utlandet. I mån av plats hälsar vi gärna även ungdomar boende i Sverige välkomna att delta!

Konfirmation

Konfirmation handlar om tro, hopp och kärlek. Precis som livet. Vad är viktigt i ditt liv? Vad är kärlek och vänskap, gott och ont? Vilket ansvar har vi för världen och varandra? Vad är en tro och vad kan den spela för roll? Läs mer »

Konfa Kolmården

Konfa Kolmården är ett innehållsrikt och spännande konfirmationsalternativ för ungdomar som bor i Stockholm med omnejd. Under vår lägerresa till Kolmården bor vi fint på Vildmarkshotellet. De ungdomar som inte är döpta har möjlighet att bli det bland sälarna. En fantastisk upplevelse! Vi njuter av djurparkens alla djur, god mat, mysiga kvälls- och morgonandakter och även av spabad i pooler och jacuzzi. Under konfirmationstiden gör vi även små utflykter i Stockholm.