Stefanskyrkan 120 år

Kom och fira vår fina kyrka som fyller 120 år! Vi firar en extra festlig gudstjänst och bjuder på bubbel, varmkorv, kaffe och fikabröd. Du kan även gå en tipspromenad med fina priser! Alla är välkomna och det är gratis att delta!

Söndag 12 maj kl 11 är du hjärtligt välkommen att fira Stefanskyrkan 120 år med oss. Vi börjar med en extra festlig gudstjänst som leds av Annika Björnström, präst. Kyrkoherde Catharina Segerbank predikar.

Vi bjuder på alkoholfritt bubbel (festis till barn), varmkorv, kaffe och fikabröd. Du kan även gå en tipspromenad med fina priser!

I Stefanskyrkan finns även möjlighet att köpa våra vackra Johannes ljusstakar, vår församlingssymbol Hoppängeln, bok Kyrkogårdsvandring på S:t Johannes kyrkogård av Erland Ros, bok Näsdukar skriven av kyrkoherde Catharina Segerbank samt cd med vår egenskrivna musik Pray for Europe. Perfekta presenter till sommarfesten, jubilaren eller till dig själv.

Medverkande: Catharina Segerbank, kyrkoherde. Annika Björnström, präst. Micaela Leijonmarck Pilati, diakon. Ingemar Berglind, flygel. Emma Granstam, trumpet. Anders Öberg, kontrabas. Sigvard Selinus, orgel. Birgit Alvarsson, kyrkvärd. Carin Cappadonia, kyrkvärd. Katrin Klaassen, kyrkvärd. Mikael Sundström, vaktmästare. Per Carlmalm, vaktmästare.

Historik

Stefanskyrkan föregicks av ett litet träkapell i hörnet av Frejgatan och Tulegatan, som restes 1899 av Sällskapet för främjande av kyrklig själavård. Sällskapet uppförde ett flertal kapell i den vid tiden snabbt expanderande stadens nybyggda delar. Byggnaden fick namnet S:t Stefanskapellet och sörjde initialt för själavården för de fattiga invånarna i det område som kom att kallas Sibirien.

Den första kyrkan i Sibirien var ett enkelt träkapell ritat av Erik Otto Ulrich. På Kristi Himmelsfärdsdag år 1900 invigdes det nya kapellet. Det blev ganska snabbt aktuellt att bygga en permanent kyrka, eftersom hyreskontraktet för tomten löpte på tre år.

År 1901 signerade arkitekten Carl Möller ritningarna för en permanent kyrka, som uppfördes inte långt ifrån kapellet. Den nya kyrkobyggnaden, Sankt Stefans kyrka som den först kallades, stod färdig 1904.

Foto: Oscar Björck

Carl Oskar Möller, född 20 april 1857 i Malmö, död den 4 december 1933 i Harpsund, var en svensk arkitekt och ämbetsman, sedan 1896 gift med Dagmar Bosse. Möller ritade bland annat ett flertal kyrkor i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet, såsom Stefanskyrkan i Vanadislunden och Sankt Johannes kyrka på Norrmalm i centrala Stockholm.

Från åsneritt till himmelsfärd

Altarskåpet i Stefanskyrkan och dess budskap skrivet av Erland Ros, präst och senior medarbetare i församlingen.

Stefanskyrkan

Stefanskyrkan är öppen för allmänheten varje dag kl 11–16. Du är varmt välkommen in för att kanske tända ett ljus eller bara komma bort från stadens brus. Det finns alltid en kyrkvaktmästare, präst eller diakon till hands för att svara på frågor och gott kaffe.