Byggprojektet - Maj

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under maj månad.

Vad händer i maj?

Det är en strålande och varm majdag, när jag besöker det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka. Byggarbetarna svalkar sig en kort stund med varsin glass. Sen sätter de fart igen. Det är gjutning av väggar som pågår och det syns att det har hänt mycket sedan jag var här sist, i slutet av april. Värmeslingor är dragna i koren och grundplattan är gjuten och klar.

Jag träffar en pigg och glad arbetsledare, Christian Blid, som just kommit tillbaka från sin semester. Han berättar att betongbilarna fyller vasken med betong som sedan hälls ner i formarna. 1000 liter ryms i vasken och hela 7 kubik betong körs bara idag. Varannan dag gjuts det, cirka 9 meter vägg per gång.

Det blir ett högt ljud på bygget när de vibrerar betongen så den blir kompakt och så att inga luftfickor bildas i väggarna.

Väggarna i koren, som fortfarande är fuktiga, har ännu inte putsas. Detta för att en ny handling ska tas fram, en putsbeskrivning. Väggarna kommer först att behandlas med citronsyra för att döda jordbakterierna, något som använts tidigare med framgång, och som också är miljövänligt. Putsen kommer inte målas då den måste andas.

Mingel och information
Den 22 maj hölls ett mingel med information om nuläget på byggarbetsplatsen.
Personal från församlingen och M3 Bygg samt styrgruppen träffades och åt en
trevlig grillunch tillsammans.

Väggar gjuts Foto: Jessica Mossberg
Värmeslingor dragna. Foto: Jessica Mossberg
Mingel och grillunch på bygget Foto: Jessica Mossberg
Kommunikatör Jessica Mossberg, håller koll på bygget

Möten, mingel och middag

Under S:t Johannes kyrka, mitt i centrala Stockholm, har ett unikt byggprojekt pågått i över ett år. Här har det skapats moderna rum för möten, mingel och middagar. Vi erbjuder nu sammankomster som dop-, begravningskaffe, student- och bröllopsmiddagar och en komplett konferensanläggning för företag och föreningar. Den 24 mars invigde vi lokalerna!

Byggprojektet September 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu börjar det kännas som att det snart är klart. Så pass klart att vi nu börjat visa upp lokalerna för grannförsamlingar och företag.

Byggprojektet Augusti 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu när det akustiska takvalvet just kommit fram från sin gjutform efter att ha brunnit (torkat, stelnat) i några veckor under sommaren, kan man inte annat än att häpna. Det här är en gjutning i världsklass!

Byggprojektet Juni/juli 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker i juni och juli »

Byggprojektet April 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under april »

Byggprojektet Mars 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under mars månad »

Ett enastående byggprojekt!

Att ta hand om våra kyrkobyggnader är viktigt. När trappan upp till S:t Johannes kyrka och underliggande gravkor visade sig vara i så dåligt skick att de måste rivas kom idén om en ny församlingssal. Läs mer »

En riktig oas mitt i stan

Även om det kan upplevas stökigt runt S:t Johannes kyrka, med det stora projektet att renovera kyrktrappan och bygga ny församlingssal som pågår, så finns det ändå en hel del gräsytor och mysiga platser att njuta på en varm sommardag. En riktig oas mitt i stan!