Byggprojektet - April

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under april månad.

Grunden till den nya församlingssalen. Foto: Jessica Mossberg

Vad händer i april?

Vid mitt senaste besök på bygget, den 20 april, var glädjen stor. Inte bara för att det var den första sommardagen, med 21 grader, strålande sol och dessutom fredag, utan också för att bygglovet för förrådsdelen med tillhörande soprum äntligen hade beviljats. Lättnaden var stor, då projekteringsarbetet fördröjts i väntan på bygglovet.

Dragningen av fjärrvärmekulverten är nu klar och el har även dragits in i grunden under kyrkan. Arbetet med grunden till den nya församlingssalen pågår för fullt, med armering och formsättning samt dragning av el och avlopp. Den 9 maj beräknas allt vara klart för gjutning av plattan. Inom kort ska även väggarna i gravkoren putsas, dock är några av väggarna fortfarande fuktiga, vilket först måste lösas.

Jag fick en trevlig rundtur på byggarbetsplatsen tillsammans med platschef Anders Radinger och arbetsledare Christian Blid. På plats idag var även M3 Byggs VD, Johan Lindberg och Marknadsstrateg, Jan Skägg. Tillsammans gick vi runt på bygget och fick beskrivet var alla rum och ytor ska växa fram (nedan ser du bilder och beskrivningar). Jag blev visad var kapprummet ska ligga, var de stora fina glasdörrarna till den stora församlingssalen ska placeras och var köket ligga. Det kommer bli ett riktigt fint resultat, det är jag säker på!

Nästa månad kommer väggar börja sättas upp och då blir det lite lättare att föreställa sig hur allt är tänkt att ta form.

Byggledningen samlade. Foto: Jessica Mossberg

På bilden ovan:
Jan Skägg, marknadsstrateg, M3 Bygg.
Johan Lindberg, VD, M3 Bygg.
Anders Radinger, platschef, M3 Bygg
Christian Blid, arbetsledare, M3 Bygg.

Kök, personalutrymme, förråd och soprum. Foto: Jessica Mossberg
Här ska den nya fina församlingssalen ligga. Foto: Jessica Mossberg
Gedigen grund med många eldragningar. Foto: Jessica Mossberg
Väggar förbereds. Foto: Jessica Mossberg
Hittegods. Foto: Jessica Mossberg
Elektriker, snickare, murare jobbar hårt. Foto: Jessica Mossberg
Våren är här. Foto: Jessica Mossberg
Kommunikatör Jessica Mossberg, håller koll på bygget

Möten, mingel och middag

Under S:t Johannes kyrka, mitt i centrala Stockholm, har ett unikt byggprojekt pågått i över ett år. Här har det skapats moderna rum för möten, mingel och middagar. Vi erbjuder nu sammankomster som dop-, begravningskaffe, student- och bröllopsmiddagar och en komplett konferensanläggning för företag och föreningar. Den 24 mars invigde vi lokalerna!

Byggprojektet Augusti 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu när det akustiska takvalvet just kommit fram från sin gjutform efter att ha brunnit (torkat, stelnat) i några veckor under sommaren, kan man inte annat än att häpna. Det här är en gjutning i världsklass!

Byggprojektet September 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är unikt i sitt slag och nu börjar det kännas som att det snart är klart. Så pass klart att vi nu börjat visa upp lokalerna för grannförsamlingar och företag.

Byggprojektet Juni/juli 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker i juni och juli »

Byggprojektet Maj 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under maj»

Byggprojektet Mars 2018

Det stora byggprojektet vid S:t Johannes kyrka är spännande att följa. Det är ett omfattande byggprojekt som kommer att pågå i över ett år. Varje månad har sina moment och utmaningar. Här kan du läsa om vad som sker under mars månad »

Ett enastående byggprojekt!

Att ta hand om våra kyrkobyggnader är viktigt. När trappan upp till S:t Johannes kyrka och underliggande gravkor visade sig vara i så dåligt skick att de måste rivas kom idén om en ny församlingssal. Läs mer »

En riktig oas mitt i stan

Även om det kan upplevas stökigt runt S:t Johannes kyrka, med det stora projektet att renovera kyrktrappan och bygga ny församlingssal som pågår, så finns det ändå en hel del gräsytor och mysiga platser att njuta på en varm sommardag. En riktig oas mitt i stan!