Tre barn med skolväskor på ryggen. De ler och ser glada ut.
Foto: Saw Ah Khee Chel/LWF Myanmar/Ikon
Ge en gåva

Bli månadsgivare – förändra liv varje dag

Med en gåva varje månad kan du bidra till att fler barn får gå i skolan, att människor som flyr från krig får skydd och att fler kan ta sig bort från fattigdom. Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv!

Som månadsgivare till Act Svenska kyrkan spelar du en avgörande roll i vårt arbete. Genom din månadsgåva möjliggör du långsiktiga projekt och insatser som gör skillnad för människor i utsatta situationer runt om i världen. Dina gåvor bidrar bland annat till utbildning för barn, livräddande medicinsk vård och att skapa hållbara försörjningsmöjligheter. Du bidrar till att förändra liv och skapa en ljusare framtid för människor som lever i utsatthet.

Fördelar med månadsgivande:

• Stabil påverkan över tid. Genom att bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan ger du stabilt och långsiktigt stöd till både utvecklingsprojekt och akuta katastrofinsatser. Jämfört med en enskild gåva ger månadsgivande en mer pålitlig och långvarig påverkan.
  • Enkelhet och förutsägbarhet. Att ge via autogiro varje månad är ett smidigt och enkelt sätt att ge. Det ger också en förutsägbarhet i intäkterna för att fortsätta vårt arbete runt om i världen.
  • Del av vår världsvida gemenskap. Som månadsgivare är du en del av en gemenskap som strävar efter att göra världen till en bättre plats. Genom att dela ett gemensamt syfte och engagemang förändrar vi liv och skapar en mer rättvis och hållbar värld tillsammans.

Som månadsgivare bidrar du bland annat till detta:

• Rent vatten, matförsörjning, spargrupper, försvarande av mänskliga rättigheter, utbildning, konfliktlösning och fredsarbete.
  • Akuta humanitära insatser när människor drabbas av katastrofer och förebyggande arbete för att starkare kunna möta nya katastrofer.
  • Att påverka beslutsfattare på olika nivåer runt om i världen för att de ska fatta beslut för en bättre och mer rättvis värld.

Så fungerar månadsgivande

Som månadsgivare ger du en gåva varje månad via autogiro. Du kan anmäla dig direkt med BankID här på webbplatsen eller beställa en blankett från Givarservice som du skriver under och skickar tillbaka. Du kan när som helst höja, sänka eller avsluta ditt månadsgivande.

Fyra nummer av tidningen Göra skillnad ligger utsprdda på ett bord.
Bli månadsgivare till Act Svenska kyrkan och få tidningen Göra skillnad i din brevlåda. Foto: Josefin Casteryd /Ikon

Som månadsgivare får du detta:

• En änglapin. När du blir månadsgivare till Act Svenska kyrkan får du en änglapin hemskickad i brevlådan.
  • Regelbundna uppdateringar. Genom vårt nyhetsbrev och tidningen Göra skillnad (som kommer ut med 2–4 nummer per år) får du löpande information om hur din månadsgåva används och vilken positiv inverkan den har på människors liv. Här kan du läsa ett exempel på tidningen Göra skillnad.
  • Inbjudan till webbinarium och evenemang. Under året får du inbjudningar till webbinarium och andra aktiviteter där du får möjlighet att lära dig mer om Act Svenska kyrkans arbete.
  • Känslan av att göra skillnad. Det mest värdefulla du får som månadsgivare är känslan av att göra verklig skillnad i människors liv varje dag. Ditt engagemang har en direkt och varaktig inverkan på samhällen runt om i världen.

En gåva för världen – varje månad!

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv. 200 kronor varje månad under ett år ger tolv barn som lever på flykt, skolgång i en termin. 350 kronor per månad under ett år kan ge tre kvinnor i Indien startbidrag för egen inkomstdrivande verksamhet.

Läs tre berättelser om hur du som månadsgivare gör skillnad.

Skattereduktion på gåvor

Att ge en månadsgåva på över 200 kronor är inte bara en meningsfull insats för Act Svenska kyrkans arbete, det ger dig också möjlighet att dra nytta av skattereduktionen och därigenom öka värdet av ditt bidrag.

Beroende på belopp kan skattereduktionen på gåvor göra så att du kan få tillbaka upp till 3 000 kronor. För att vara berättigad till skattereduktion måste varje enskild gåva vara på minst 200 kronor.

Exempel på skattereduktion på månadsgivande:

• 200 kr/månad ger en skattereduktion på 50 kr/månad
  • 300 kr/månad ger en skattereduktion på 75 kr/månad
  • 500 kr/månad ger en skattereduktion på 125 kr/månad.

Läs mer om skattereduktion på dina gåvor.

Någon sitter och arbetar på sin laptop.

Personuppgifter (GDPR)

Vi värnar om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg när du ger en gåva eller på annat sätt kommer i kontakt med Act Svenska kyrkan.

Två kvinnor skördar potatis.

Så hanteras din gåva

Act Svenska kyrkan kontrolleras av Svensk insamlingskontroll och Giva Sverige. Det garanterar att dina pengar används på rätt sätt.

Kvinna i prästkläder på en strand. Bakom henne leker några flickor.

Om Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.