Fastighets- och teknikutskott

Fastighets - och teknikutskottet verkar på uppdrag av Kyrkorådet kring fastighets-, teknik- och informationsteknikfrågor, miljö- och tillgänglighetsfrågor samt övriga frågor kring pastoratets kyrkor och egendomar.

I uppdraget ingår att svara för drift, underhåll, reparationer och investeringar inklusive projektering och upphandlingar. Vård- och underhållsplaner är viktiga för utskottets planering.

Många äldre kyrkor och andra byggnader är kyrkoantikvariskt viktiga och det är möjligt att söka statligt ekonomiskt stöd för dessa. Fastighets- och teknikutskottet svarar för både kyrkoantikvariska åtgärder och för att ansöka om medel för detta.

Fastighets - och teknikutskottet svarar också bland annat för:

• Snöröjning och skötsel av grönområden som inte är begravningsverksamhet.
  • En årlig besiktning av fastigheter och anläggningar inklusive elsäkerhet och ventilation.
  • Att utarbeta underlag för beslutsärenden till kyrkorådet.

Ordinarie ledamöter och ersättare mandatperioden 2022-2025

Peter Isoz