Foto: Anette Hylander

Vigsel, bröllop och välsignelse

Kärleken är mer än en känsla och ni vill bekräfta ert beslut att leva - för alltid - tillsammans. Grattis! Dags att planera vigsel.

Äktenskapet är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och vill leva tillsammans. Att gifta sig i kyrkan markerar en satsning inför både Gud och människor. Vigseln är ett gemensamt steg mot framtiden. Denna dag kan bli en av livets höjdpunkter.

Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.

ur Biblen 1 Kor 13 (Kärlekens lov)

Planera vigseln

Boka kyrka, ordna med hindersprövning, planera vigselgudstjänsten. Läs mer här.

Vad är vad?

Om kyrklig vigsel, välsignelse och bröllop.

Kolla in!

Bilder på och information om brudkronorna finns här, plus möjlighet att "ta ett varv" i kyrkorna.

Ordning för vigselgudstjänst

Vigselgudstjänsten utformas i samråd med präst och musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigseln och de olika delarna.

1/6: Passa-på-dag för dop och vigsel!

Vi gör det enkelt och fint, utan praktiska förberedelser. Välkommen lördag 1 juni mellan kl. 10.00-13.00 till S:t Jakobsgården. Dopet/vigseln sker sedan i Jakobs kyrka, Hudiksvall. Boka er tid här!

Förnyelse av vigsellöftena
Att få förnya sina löften, kanske efter många år tillsammans som gifta, är ett fint sätt att bekräfta kärleken.

Parsamtal
Livet tillsammans bjuder på både med- och motgång. Samtal med en "utomstående part" kan vara bra för att lyfta blicken och komma ur gamla hjulspår.

Kontakta församlingsexpeditionen eller någon av prästerna om du önskar en vigselförnyelse eller ett parsamtal.

vad kostar det?

För den som är medlem i Svenska kyrkan ingår präst, kyrkomusiker, vaktmästare och kyrka vid vigsel. (Fiskekapellen används ofta sommartid för vigsel. Där kan tillkomma en mindre avgift. Fråga för aktuellt kapell vid bokning.)