Foto: Susann Persson

Ett viktigt råd vid dödsfall är att ta det lugnt. Det är inte bråttom.

Inför döden är det naturligt att vi är osäkra och rädda. När vi drabbas av sorg och död reagerar vi med både kropp och själ. Ibland kan sorgen kännas alltför tung att bära på egen hand. Präster och diakoner är vana att möta människor i svåra situationer och de har tystnadsplikt. Kontakta gärna någon av våra präster eller vår diakon. Rådgör gärna också med våra musiker inför begravningen.
Präst och tid för begravningsgudstjänst behöver inte bokas genom en begravningsbyrå. Man kan kontakta församlingen direkt om man så vill. Vet man vilken präst man vill ha, bokas denne där och då. Dödsfallet skall anmälas till den lokala skattemyndigheten. De utfärdar gravsättnings- och kremeringsintyg som krävs för en begravning.
Själaringningen är en gammal tradition som innebär att man  ringer i kyrkklockorna för att meddela att någon församlingsmedlem har dött.
Kyrkan är öppen så att de anhöriga kan få sitta ner i lugn och ro under själaringningen.

Våra begravningstider är:
Tisdagar kl 13.00 (ej juni–aug), torsdagar kl 11.00 (första torsdagen i månaden kl 14.00), fredagar kl 11.00 och 14.00

För bokningsbara begravningstider kontakta expeditionen 040–45 96 60

Urnnedsättning sker:
Enligt överenskommelse

Själaringning sker:
Vardag kl 11.00 i Stora Hammars, Rängs eller Håslövs kyrka mestadels dagen efter anmälan om dödsfall gjorts.

Borgerliga begravningar får äga rum i bårhuset, Räng samt
i S:ta Annasalen, Räng.

Vill man hyra något av våra församlingshem för "minnesstund" finns S:ta Annasalen vid Rängs kyrka och Linnésalen i Kyrkans hus vid Stora Hammars kyrka. Vill man hyra församlingshemmet bokar man det i samband med bokning av begravningen.
S:ta Annasalen är utrustat för och rymmer cirka 40 personer och Linnésalen cirka 90-100 personer.

Hyra av sal/salar
Att hyra sal i samband med kyrklig handling kostar inte något.
En depositionsavgift på 1500 kronor skall dock erläggas när nyckeln hämtas på expeditionen. Summan återbetalas vid återlämnande av nyckeln.

För mer information och bokning var vänlig kontakta expeditionen.

Våra kyrkor