En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni, samtal och stöd

Söker du någon att prata med? Då är du välkommen att kontakta någon av våra diakonala medarbetare. Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Diakoni handlar om medmänsklighet och vi vill med det diakonala arbetet levandegöra evangeliet genom att omsätta vår tro i handling.

“Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.”

Ur: Diakoni – reflektion och praktik, Mats J Hansson

I Höganäs församling tas det diakonala arbete många uttryck, till exempel genom:

• Själavårdssamtal
  • Uppsökande verksamhet såsom: Hembesök, besök på äldreboende och arbetsplatsbesök med mera.
  • Samtalsgrupper i bland annat livsfrågor och sorg
  • Mötesplatser för gemenskap, exempelvis Café Himlagård, aXet ungdomsgrupp och Babysång
  • Födelsedagsuppvaktningar samt födelsedagsfirande i församlingshemmet
  • Församlingsutflykter
  • Stöd i olika livssituationer
  • Samverkan med ideella, statliga och kommunala organisationer
  • Gudstjänster och andakter
  • Hjälp med fondansökan
  • Internationellt arbete

Skulle du vilja vara med och engagera dig ideellt, kan du höra av dig till oss. Våra kontaktuppgifter ser du här nedan.

Ur diakonens vigningslöften:

Kyrkan är Guds folk, Kristi kropp, ett tempel av levande stenar, där Kristus är hörnstenen. I detta Guds folk, där vi alla genom dopet är kallade att föra ut evangelium i hela världen, har diakonen ett särskilt uppdrag.

En diakon ska uppsöka, hjälpa och stödja dem som är i kroppslig och själslig nöd, ge kristen fostran och undervisning i tron, i församling och samhälle vara ett barmhärtighets tecken och i allt tjäna Kristus i sin näsa.

En diakon ska leva som Kristi tjänare och hjälpa människor att gestalta Guds kärlek.

Diakonen ska försvara människors rätt, stå på de förtrycktas sida och uppmuntra och frigöra Guds folk till det som är gott så att Guds kärlek blir synlig i världen.

Tystnadsplikt

Tystnadsplikt för diakon är jämställd med tystnadsplikten inom sjukvården. Det betyder att kunna vara trygg med att församlingens medarbetare inte lämnar ut uppgifter om dig.

Tystnadsplikt för präst gäller för konfidentiella samtal så kallad absolut tystnadsplikt. Absolut tystnadsplikt innebär att prästen har anmälnings- och vittnesförbud för sådant som framkommit under ett konfidentiellt samtal.

Återhämtningscafé

Har du behov av återhämtning? Kanske behöver du hjälp med att börja tro på dig själv, hitta glädjen och bryta din isolering. Här träffas vi för att prata om vad återhämtning innebär och vilka möjligheter som finns för att må bra i livet.

Diakonala medarbetare