Barn och familj

Barnen är en viktig del av församlingen och kyrkan. Barnen gör kyrkan levande och de ska naturligtvis få ta plats i gemenskapen. I Höganäs församling finns det just nu en barngrupp och en barnkör.

Ledare för Himlaklubben är församlingspedagog Sofia Cederhag. Ledare för barnkören är Nils Henriksson. Kontaktuppgifter finns längst ner på denna sida.

Sång- och sagostund

Sånger och sagor för de minsta, med varierat innehåll.

Sångstunden avslutas med kaffe och enkelt fika. Tänk på att små barn är infektionskänsliga, stanna hemma ifall någon i familjen är sjuk.

Jämna veckor med start 25 januari i församlingshemmet Himlagård, ojämna veckor på Höganäs Bibliotek. Sista tillfället är den 16 maj.
Torsdagar 9.30-10.30

Ledare för sång- och sagostunderna är Emma Bengtsson, Nils Henriksson samt personal från Höganäs kommun

Familjekyrkis

Ta med dig barnen för en trevlig stund i församlingshemmet. Här finns pysselmaterial och leksaker för barn i olika åldrar och vi kan gärna sjunga och berätta berättelser tillsammans. Givetvis finns det fika och möjlighet att värma barnmat till de allra minsta.

Toppen för dig som är föräldraledig och/eller hämtar barn tidigt på skolan.

Tisdagar kl. 13-16

Barngruppen Himlaklubben

Vi är en barngrupp för dig i årskurs F-5 där vi pysslar, leker, pratar och mycket mer. Du får lära känna din kyrka och varje gång har vi en samling där vi läser något ur barnens bibel eller berättar något spännande om livet och Gud. Varje termin är vi även med ett par gånger i gudstjänsten i kyrkan.

Vid varje träff har vi en fruktstund så att vi orkar alla roliga aktiviteter.

Vi träffas på onsdagar kl. 17.00-18.00 i vårt församlingshemmet Himlagård.

Barnkör

Barnkören är för dig som går i årskurs F-5. Vi sjunger, rör oss till musik och leker med våra röster. Ett par gånger per termin sjunger vi i gudstjänsten i kyrkan.

Vi övar på onsdagar kl. 16.00-17.00 i körsalen som finns i vårt församlingshemmet Himlagård

Ledare för barnkören är musiker Nils Henriksson.

Barn och gudstjänst

Vi firar högmässa varje söndag kl. 10.00 i kyrkan. Dit är självklart alla åldrar välkomna. För barnen finns det väskor med leksaker att roa sig med och en stor mjuk matta att sitta på på golvet framför främsta bänken. Låt barnen ta plats på första parkett! Skulle det behövas en ordentlig bensträckare så finns glasgången som sammanbinder kyrkan och församlingshemmet. Där finns högtalare så att vuxna kan följa med i gudstjänsten.

Det är alltid okej att lämna gudstjänsten om ni upplever att det är för jobbigt, men kom ihåg att ni alltid är välkomna tillbaka. Barn är som barn är, och det är fantastiskt!

Ibland firar vi gudstjänst med små och stora. Dessa gudstjänster är särskilt anpassade för barn och familjer. Barnkörerna och/eller barngrupperna brukar medverka vid dessa tillfällen.