Två händer med ringar på två fingrar ligger ovanpå en bukett med vita rosor.

Vigsel och välsignelse

Planerar ni att gifta er? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Ni som tidigare registrerat partnerskap eller gift er borgerligt är välkomna att få en kyrklig välsignelse.

Ett förbund mellan två jämlika personer

Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund mellan två jämlika personer. Vigselgudstjänsten inleds med att vigselparet går in tillsammans fram till altaret. Detta understryker parets gemensamma beslut att leva ihop. Symboliken att vandra sida vid sida längs kyrkgången uttrycker viljan att fritt ingå äktenskap med varandra.

Om paret inte kan gå in tillsammans, till exempel på grund av sjukdom, kan vigselgudstjänsten inledas vid altaret. I vissa traditioner förekommer så kallad brudöverlämning. Det har sin bakgrund i en tid då kvinnan inte var myndig utan överlämnades från en förmyndare till en annan. Det är inte en del av Svenska kyrkans ordning och tillämpas därför inte i Högalidskyrkan.

Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten.

En vigsel behöver inte vara kostsam

En vigsel är ofta en fest och ett minne för livet, inte bara för dem som gifter sig, utan också för släkt och vänner. Ofta planeras det långt i förväg. Men vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Den är gratis för kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst men kyrkorummet är en fin plats för vigselgudstjänsten.

Förutom vigselparet behövs präst och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig. Själva kyrkorummet förstärker stämningen av högtid och allvar.

Det finns en ordning för vigsel i Svenska kyrkan. Enligt den ordningen är vissa delar av vigselgudstjänsten obligatoriska och andra kan vigselparet välja själva. En vigsel i Svenska kyrkans ordning måste innehålla minst två psalmer I samråd med vigselförrättare och musiker kan man göra vigseln personlig med val av psalmer. Det kan också förekomma annan sång och textläsning.

Hindersprövning

Innan ni kan gifta er måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket.

Vigsel av samkönade par

Vi viger par oavsett kön. Ni som redan registrerat ett partnerskap kan ändra detta till ett äktenskap antingen genom en anmälan till Skatteverket eller genom en vigsel i kyrkan.

Kyrklig välsignelse av partnerskap eller borgerlig vigsel

Ni som registrerat partnerskap eller gift er borgerligt är välkomna att få en kyrklig välsignelse över ert partnerskap/äktenskap.

Ordning för vigselgudstjänst

Så här ser ordningen ut för en vigselgudstjänst i Svenska kyrkan.

Musikpolicy vid dop, vigsel och begravning i Högalid

Musik är betydelsefullt för många av oss. Ett musikstycke kan väcka minnen till liv och ge uttryck för våra känslor och erfarenheter, en låt kan spegla en upplevelse.

Läs mer om vigsel och välsignelse