Ett antal ungdomar, klädda i konfirmanddräkter samlade. De ser glada ut.
Foto: Alex & Martin

Konfirmation

I dopet fick du ett löfte om att vad som än händer så kommer Gud att vara med dig. Som konfirmand får du möjlighet att upptäcka vad det innebär.

Konfirmandtiden är ett tillfälle för dig att fundera kring frågor om tro och meningen med livet, ont och gott, rätt och fel, kärlek och relationer, livet och döden. Du får chansen att upptäcka mer av dig själv och växa som människa. Det är du och dina frågor som är viktigast. Vi lyssnar och tar dig på allvar.

Konfirmation – en upptäcktsresa

Det är du och dina frågor som är viktigast.

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det just du tycker är viktigt. 95 procent uppger sig vara jättenöjda med konfirmationstiden. Det är ett fantastiskt tillfälle att tillsammans med jämnåriga och vuxna få dela små och stora tankar om livet, tro och tvivel, kristna traditioner, kärlek och sorg, vänskap, världen omkring oss och vad det innebär att vara människa.

Konfirmandtiden innebär också att man träffar nya kompisar, diskuterar och samtalar, kollar på film, spelar teater, upplever stillhet och andakt, åker på läger, målar och sjunger, busar och leker, fikar och grillar.

Kom som du är; troende, tvivlare, tyckare, nyfiken. Du är välkommen precis som du är även om du inte tillhör Svenska kyrkan eller om du inte är döpt. Alla är välkomna och kan börja som konfirmand. Du väljer själv om du vill bli konfirmerad efter konfirmandtiden. Är du inte döpt innan får du erbjudande om det innan konfirmationen.

Vad gör du nu? Fundera och prata med dina föräldrar och kompisar. Vad passar dig bäst?

Konfa på söder

Svenska kyrkan på Södermalm erbjuder flera olika konfirmationsalternativ. En del äger rum under en kort period och andra sker över en längre tid. Oavsett vilket alternativ du väljer så kan du räkna med en inre resa som kommer att bli ett minne för livet! Inget av alternativen kostar något och det går bra att anmäla sig till vilken grupp som helst, oavsett vilken församling du bor i! »Först till kvarn!« Med reservation för ändringar.

Fler alternativ på söder