Foto: Arne Trautmann/Mostphotos/Ikon

Välkommen till kyrkan i sommar

Vill du gå på konsert, ta en promenad, grilla, delta i en gudstjänst? Detta och mycket mer gör vi i sommar i Svenska kyrkan Helsingborg.

I Svenska kyrkan Helsingborg finns två riktigt gamla kyrkor, Raus kyrka från 1100-talet och S:ta Maria kyrka från 1400-talet. Du är välkommen att besöka dem för att uppleva den kulturskatt som de utgör och för att få en stunds stillhet.

Raus kyrka är vägkyrka 8 juli till 28 juli. Då är kyrkan öppen måndag-fredag samt söndag 13-17. Det finns kaffeservering samt möjlighet till guidning och andakt för den som önskar.

S:ta Maria kyrka är öppen varje dag 9-17, middagsbön varje vardag kl 12, högmässa på söndagar kl 11 och mässa på onsdagar kl 8.

Annika Lindfors

"Bäst är den sköna känslan i S:ta Maria kyrka"

S:ta Maria kyrka har varit en del av Helsingborg sedan 1400-talet. I kyrkan finns bland annat ett altarskåp från 1450 och en predikstol från 1600-talet. Dessutom ett epitafium till Tycho Brahes dotter. Kyrkan har öppet varje dag kl 9-17.