Samiska nationaldagen firas i stiftet

Samernas nationaldag firas på fredag den 6 februari. Ett par församlingar i Härnösands stift uppmärksammar samerna denna dag.

I Åre församling firas en svensksamisk mässa i Åre gamla kyrka på kvällen på nationaldagen. Efteråt bjuds det på kaffe i St Olofsgården.

I Örnsköldsviks församling firar man inte under själva nationaldagen men sedan sex år tillbaka startar  församlingen den samiska marknadsveckan i Örnsköldsvik med en samisk mässa i Örnsköldsviks kyrka den 15 februari.
– Dagen före träffas vi i en gudstjänstverkstad för att planera, öva och dekorera kyrkan. Det här är ett sammarbete med Orrestaare Saemien Sibrie. Det är vekligen en färgstark och fin mässa där kulturer och människor möts och mångfalden i Guds skapelse hyllas, säger Marie Edström, kyrkoherde i Örnsköldsviks församling.

Maria Eddebo Persson
2014-02-02

Fakta om samiska nationaldagen

Samernas nationaldag eller Samefolkets dag är gemensam för alla samer oavsett om de bor i Sverige, Norge, Finland eller Ryssland. Det är en dag som uppmärksammas med aktiviteter och kulturarrangemang på olika håll.

På den samiska nationaldagen hissas den samiska flaggan och Sámi soga lávlla (Samefolkets sång) sjungs på samiska.

Samernas nationaldag firas sedan 1992 den 6 februari för att högtidlighålla minnet av den första samiska kongressen som ägde rum denna dag 1917 i Trondheim. Den 6 februari är en flaggdag och i Sverige flaggar många kommuner i de samiska områdena med både den samiska och den svenska flaggan.

Källa: samer.se