Foto: Angelica Backlund

Ny kyrkoherde välkomnas i Frösö kyrka

Frösö, Sunne och Norderö församlings nya kyrkoherde heter Håkan Toresson och vill leda en församling som försöker vara där människorna är.

På söndag välkomnas han vid en högtid som leds av biskop Eva Nordung Byström i Frösö kyrka. Håkan Toresson är 52 år och har arbetat som präst sedan januari 2012 när han började jobba i Östersunds församling. I Frösö, Sunne och Norderö församling har han tjänstgjort sedan i höstas. Han tycker det är viktigt att kyrkan är relevant och synlig för alla medlemmar, både för de som besöker kyrkan ofta och för de som kommer sällan.
– Vår kärna är vardagsverksamheten, allt det vi under veckorna erbjuder människor från det att de är tre månader till att de tar sitt sista andetag. Samtidigt ska vi naturligtvis värna om våra traditioner och högtider, säger han.

Håkan Toresson är uppväxt strax utanför Östersund och har bott i Jämtland större delen av sitt vuxna liv. Han var tidigare verksam som egen företagare inom industribranschen. Han är intresserad av litteratur och musik, spelar gärna gitarr eller piano och gav för några år sedan ut en roman som speglar hans resa till uppgiften som präst.

För många jämtlänningar som läser Östersunds Posten, är han också bekant som regelbunden krönikör med relationer och existentiella frågor på agendan.

På söndag 1 mars tas han officiellt emot som kyrkoherde i samband med gudstjänsten klockan 11 i Frösö kyrka.

Kajsa Åslin
2015-02-26