Foto: Torsten Sjärnered

Ny kyrkoherde välkomnas i Krokoms kyrka

Det är en händelse som ser ut som en tanke att den Lutherska kyrkan i Tanzania är på plats när Rödön, Näskott, Aspås och Ås församlingar välkomnar sin nye kyrkoherde. När Olof Roos var i 20-årsåldern besökte han Tanzania.

– Jag gjorde erfarenheter som kom att prägla både min världsbild och människosyn, säger han 25 år senare.

Olof Roos har arbetat som präst i Ås församling i 13år. I juni i år tillträdde han tjänsten som kyrkoherde i pastoratet. Och på söndag den 30 augusti tas han officiellt emot av församlingarna i den nya rollen.

Mottagningsgudstjänsten leds av Härnösands stifts biskop Eva Nordung Byström och vid sin sida har hon biskop Owdenburg Mdegella från Iringastiftet i Tanzania. Både Ås och Rödöns församlingar har vänförsamlingar i Tanzania. Och för Olof Roos själv har landet en särskild betydelse, efter en resa han gjorde som ung.
– Jag lärde mig lite swahili och gjorde erfarenheter som kommit att prägla både min världsbild och människosyn. Här upplevde jag hur viktigt det är med den världsvida gemenskapen och hur liten man kan känna sig, när det tragiska hände att en av mina reskamrater helt oväntat dog i mina armar, säger han i en intervju på pastoratets hemsida.

En grupp lutherska biskopar från Tanzania besöker den här veckan Sverige. Efter att de mött Svenska kyrkans samlade biskopskollegium slår de följe med varsin biskop ut i respektive stift. Biskop Owdenburg Mdegella anländer till Jämtland på fredag och medverkar i en utbildning för ungdomar i Vålådalen. Han kommer sedan att finnas med i församlingsarbetet i Ås under några dagar, innan besöket avslutas i Härnösand.

Kajsa Åslin
2015-08-27