Idédag i Sollefteå – skratt och klimatångest

Närmare 130 anmälda slöt upp vid idédagen på Hotell Hallstaberget i Sollefteå. Dagen började med en klimatshow där tunga fakta om växthuseffekten förmedlades med humor och sång.

Ideella och förtroendevalda från hela stiftet samlades under lördagen för att tanka inspiration och idéer inför kommande termin. Många hade slutit upp till denna heldag på Hotell Hallstaberget i Sollefteå som arrangerades av Härnösands stift och studieförbundet Sensus.

Förmiddagen ägnades åt klimatshowen ”Moder Jord, för god att kolsyra”. För showandet stod Staffan Lindberg, koldioxidbantare, musiker, sångare och komiker. Med en stor portion humor och med minst lika stora portioner kunskap och allvar inspirerade han de församlade till ökad miljömedvetenhet.

– Om alla levde och konsumerade som vi svenskar skulle vi behöva 3,7 jordklot, informerade Staffan. Nu har vi inte det. Vi har bara ett och det är dags att börja ta ansvar för det. Gör vi inte det kommer miljökonsekvenserna bland annat resultera i ökade flyktingströmmar, förklarade han. Staffans förmåga att omvandla ödesfrågor om mänsklighetens fortlevnad till underhållning och att göra poesi av vetenskap gjorde att förmiddagspasset flög fram. Glada skratt gör också klimatångesten lättare att hantera.

Efter lunchen valde deltagarna mellan fyra olika seminarier. Här fanns möjlighet att lära sig mer om meditation under ledning av domkyrkokaplan Cristina Grönros. För temat pilgrim ansvarade Anette Sandström. Årets förnyare i Svenska kyrkan 2010, Bertil Johansson, inspirerade på temat ”Man trivs där man behövs – om idealitetens betydelse” och på temat flyktingmottagning medverkade teatergruppen Tage Granit. Teatergruppen som består av Ulrika Lindberg, Anna Marking och David Carmel gav seminariedeltagarna verktyg att hantera och bemöta den rasism som de kan tänkas möta i vardagliga livet.

Kristina Hellberg
2015-09-21