Foto: Maria Eddebo Persson

Lär känna Göran Lundstedt

Här möter du Göran Lundstedt, stiftsadjunkt i Härnösand. I filmen ger han en glimt av hur han är som person, berättar om sina tankar kring att kandidera i biskopsvalet – och svarar på slumpvisa frågor om tro. Längre ner på sidan finns hans mer faktamässiga presentation.

Presentation: uppdrag - utbildning - teologisk profil, med mera

Arbete: stiftsadjunkt i Härnösands stift med särskilt ansvar för stiftsteologi, visitationer och församlingsinstruktioner.
Prästvigd: År 2000 för Härnösands stift
Familj: Föräldrar, bror och tre brorsbarn
Fritid: Träning (löpning för det mesta), film och litteratur
Bostadsort: Sundsvall
Uppväxtort: Krokvåg i östra Jämtland
Ålder: 56 år
Körkort: Ja

Tidigare arbeten

Distriktschef i Sundsvalls församling åren 2011-2019.
Församlingspräst i Uppsala, Sundsvall och även i mina hemtrakter i östra Jämtland.
Doktorandtjänst vid Uppsala universitet 2000-2006.

Uppdrag

• Förste redaktör och VD för Svensk Kyrkotidning, från 2008 respektive från 2012 och framåt.Tidigare andre redaktör 2007-2008 och dessförinnan redaktionssekreterare 2002-2007.
  • Representant för vigningstjänsten i domkapitlet i Härnösands stift 2014-2017, ersättare 2017-2020.
  • Deltagare i SSKT:s forskningsprojekt Folkkyrka i minoritet 2022-2024.
  • Härnösands stiftshistoriska sällskap: vice ordförande 2011-2014, sekreterare 2011-2017.
  • Kyrkopolitiska uppdrag (ÖKA) i Uppsala stift: ersättare i kyrkomötet 2013-2017, ersättare i stiftsfullmäktige 2013-2017, ordinarie i kyrkofullmäktige. I  Uppsala pastorat: ordinarie i pastoratskyrkorådet 2013-2017.
  • Deltagare från mars 2007 till september 2008 i Svenska kyrkan forskningsenhets projekt med anledning av beslutet 1958 att öppna prästämbetet för kvinnor.
  • Expert i kyrkostyrelsens demokratiutredning, etapp 1, 2005-2007 (SKU 2005:2).
  • Utredare av kyrkoavgiftssystemet i Svenska kyrkan, planeringsavdelningen, kyrkokansliet, 2005-2006.
  • Ledamot Uppsala universitets biblioteksstyrelse 2003-2004.
  • Redaktionssekreterare Kyrkohistorisk årsskrift 2002-2004.
  • Ordförande i Kyrkans ungdom i Ragunda 1989-1993.

Akademisk utbildning

Magisterprogram i ledarskap (60 högskolepoäng kyrkligt ledarskap, Uppsala universitet HT 2016).
Doktorsexamen vid Uppsala universitet 2006. Politices magisterexamen 1994.
Filosofie kandidatexamen 1993.
Teologie kandidatexamen 1999.

Andra utbildningar/kurser

UGL - utveckling av grupp och ledare

Böcker och annat publicerat

Griftetal. En antologi (red. Cecilia Nyberg,Verbum 2024).

Församlingen i Svenska kyrkans minoritetsblivande, medförfattare Charlotta Ekelund, i boken Allt har sin tid – Folkkyrka under omvandling. Rapport 3 från projektet Folkkyrka i minoritet (red. Sven Thidevall, Artos 2024).

12 kvinnor - I 1900-talets svenska kyrkohistoria, redaktör (Artos förlag 2010).

Vägen fram till kyrkomötets beslut att öppna prästämbetet för kvinnor, i boken Äntligen stod hon i predikstolen! - Historiskt vägval 1958. (red. Boel Hössjer Sundman, Verbum 2008).

Kyrkoliv i 1800-talets Sverige. Festskrift till Oloph Bexell, redaktör (Artos förlag 2007).

Biskopsämbetet och demokratin. Biskopsrollens förändring i Svenska kyrkan 1953-2000 (doktorsavhandling, Artos förlag 2006).

Demokrati och läroansvar i Svenska kyrkan, i Demokratin är en succesiv uppenbarelse, SKU 2005:2.

Beställar- och utförarmodeller i svenska kommuner 1992, redaktör.

Ett stort antal artiklar och ledartexter framför allt i Svensk Kyrkotidning men även i annan kyrklig press. Ämnen som jag särskilt berört är hur bygga kyrka i lands- och glesbygd, ungas delaktighet i Svenska kyrkan, utbildningsfrågor och frågor om demokrati och delaktighet i Svenska kyrkan.

Teologisk profil

Under min uppväxt i Jämtland var det min mormor som förde mig in i kyrkan och trons värld. Hon hade en varm och trygg religiositet och hon har alltsedan dess varit en viktig inspirationskälla för mig.

Det som allra tydligast kommit att forma mina teologiska tankar och inspirera mig de senaste åren har varit de många möten med människor runt om i Härnösands stift. Jag har mött så mycket goda sammanhang av tro- och andlighet. I mitt teologiska tänkande är den lokala församlingen en hörnsten. Det handlar om att i församlingen fundera kring vad gudstjänst är och hur vi hittar tillbaka till den grundrytm och källa till påfyllnad som den bör vara. Jag ser det som en av de viktigaste uppgifterna att fortsätta bygga relationer i förhållande till församlingarna. Hur är vi kyrka i stan men också reflektera över hur vi kan vara kyrka i lands- och glesbygd. Det handlar för mig om en folkkyrka som är missionerande och stark diakonalt  i det lokala och som står för hopp, mod och kraft i förkunnelsen. En kyrka som når människor som kanske inte annars skulle finnas med i församlingens sammanhang.

Teologiskt måste kyrkan i flera sammanhang gå från de många orden till konkret handling. Det kan handla om att se till att barn och unga verkligen får möjlighet att växa i tro och ansvar i kyrkan. För mig är kommunikation en av kyrkans viktigaste framtidsfrågor. Det handlar om  utrymme för teologisk reflektion och att lyssna in människors liv och tala om Jesus Kristus in i skilda sammanhang.

Favoritpsalm

Psalm 717: Innan gryningen.
En vacker psalm med ett viktigt teologiskt innehåll och budskap. Den ger både tröst och hopp.