Handgjorda påskliljor på altaret i en tegelkyrka.
Foto: Karolina Braun

Härlanda församling

Härlanda kyrka är en plats där vi tillsammans söker, ber och sjunger. Regnbågen är tecknet på Guds närvaro i en värld av mångfald.

Aktuellt i Härlanda församling

Vita blommor i ett öppet landskap.

Låt nya vindar blåsa 20/4

Nya kören Härlanda Carmina bjuder in till ett musikaliskt möte med folkton, gospel och klassiskt under ledning av Mikael Hedlund. Lördag 20 april kl 18 i Härlanda kyrka.

Pappersblommor i vitt, rött, blått och gult.

Vårkonsert för små barn med familjer 27/4

Medverkande: Rytmikpedagog Malin Boqvist, Mammakör, Musikerna Thomas Hellsten Stefan Wingefors och Emil Pettersson. Lördag 27 april kl 15.00 i Härlanda kyrka.

Värmeljus och ljus i regnbågens färger.

Regnbågsmässa

Söndag 21 april kl 11.00 i Härlanda kyrka. Medverkar gör Våga sjunga-kören, Erik Boström, Marcus Utbult m.fl. Varmt välkommen!

En valborgseld brinner.

Fira valborg med härlig vårsång!

På valborgsmässoafton 30/4 sprider sångare från Svenska kyrkans körer vårstämning vid Härlanda tjärn. Kl 17 inleds firandet, då Härlanda församlings barnkörer sjunger. Ca kl 20 tänds elden ackompanjerade av projektkören i pastoratet. Valborgsfirandet arrangeras av Göteborgs stad.

Ett drömskt landskap, en guldfärgad flöjt och texten "Förklädd Gud".

Förklädd Gud 5/5

Härlanda Oratoriekör med orkester, instrumentalister och solister framför Lars-Erik Larssons Förklädd Gud. Söndag 5 maj kl 18.00 i Härlanda kyrka. Biljetter via Ticketmaster.

Utspruckna lövknoppar mot blå himmel.

Gökotta i Härlanda kyrkoruin

Fira gökotta, en enkel morgongudstjänst i det fria, tillsammans med präst Eva Gripenby och gitarrist Peter Johansson. Tag gärna med kaffekorg! Vid regn är vi inne i Härlanda kyrka. Kristi himmelsfärdsdag 9/5 kl 8.00 i Härlanda kyrkoruin.

Projektkören sjunger vårsånger Anmäl dig senast 13/4!

Längtar du efter att få sjunga vid Valborgselden vid Härlanda tjärn? Vill du fyllas av vårkänslor vid vårsoarén i Sankt Pauli? Projektkören repar några gånger i Sankt Pauli och och har sedan två framträdanden. Detta är ett samverkansprojekt mellan våra församlingar. Välkommen!

Porträttfoto av Ulf samt en bild när han spelar piano i kyrkan.

Lunchkonsert: Mitt liv som kyrkomusiker 15/5

Kyrkomusiker Ulf Lindström bjuder på konsert onsdag 15 maj kl 11 i Härlanda kyrka. Efter konserten är du välkommen att stanna kvar på sopplunch en trappa ner.

En bild på en kvinna i prästskjorta och texten "Landa här".

Skapad till helhet och hälsa 29/5

VT Carlheim, präst, samtalar med Maria Fässberg Norrhall, pastor i Equmeniakyrkan och legitimerad läkare, om existentiell hälsa. Onsdag 29 maj kl 18.30 i Härlanda kyrka.

Ett rött ljus och skymten av personer som sitter i en soffa.

Mansfrukost

Oavsett ålder eller tro är du välkommen till en frukost där vi samtalar om livet och utforskar olika teman. Några söndagar kl 8.30 per termin i Härlanda församlingshem. Den 21 april gästar läkaren Martin Sandberg Wideqvist.

Berättelser från Härlanda

En bild av Rebekka Thiele

Från Köln via Betlehem till Göteborg

Rebekka Thiele från Köln är 21 år och ung resurs i Härlanda församling. Hon uppskattar att finnas med i församlingslivet och få jobba med många olika saker.

En kvinna och kort i olika färger på ett bord.

En kortlek för livet

Öppna kort är en modell för att prata om livets stora frågor. ­– Det handlar om att normalisera existentiella frågor och att hjälpa oss att prata med varandra oavsett var i livet vi befinner oss, menar samtalsledaren Emma Naqvi på Frivilligcentralen Knuten.

Sju personer sitter på stolar och sjunger.

Kravlös sånggemenskap i Våga sjunga

Våga sjunga-kören i Härlanda är en kör för alla, oavsett förkunskaper. "Jag är med här för att det ger mig en sån härlig känsla. Jag går härifrån både glad och avslappnad" berättar körsångaren Lena.

Det händer i Härlanda

I Härlanda finns verksamhet för alla åldrar. Kom och upptäck allt som sker!

Aktuellt i Örgryte pastorat

Personer sitter runt ett bord med ljus, bibel, popcorn, fika, leksak, garnnystan med mera.

Det händer i kyrkan

I Örgryte pastorats församlingar finns plats för dig som älskar att sjunga, söker tystnad och ro, vill träffa nya människor, fördjupa dig eller göra skillnad för andra. Kom och upptäck allt som sker!

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet