S:t Johannes kyrka

Måndagar, onsdagar och torsdagar: kl. 8:00-15:00
Tisdagar: kl. 8:00-19:00
Fredagar: kl. 8:00-12:00

Övriga tider är kyrkan öppen i samband med gudstjänst.

I Habo samhälle, som en modern ”kyrkan mitt i byn”, ligger S:t Johannes kyrka tillsammans med Svenska kyrkans expedition och församlingshem. Den uppfördes 1993 i tolvsidig rundkyrkostil. Kyrkan invigdes den 12 september 1993. Arkitekt är Lennart Arfwidsson från Västervik.

I sin stilrena enkelhet med ljusa och lätta färgnyanser kompletterar den på ett fint sätt pastoratets övriga kyrkor. Den är dock inte lika stor som de övriga, vilket bidrar till att många upplever en känsla av närhet och gemenskap i S:t Johannes kyrka.

Blickfång i kyrkan är dels två snidade träskulpturer av Eva Spångberg – en vid ljusbäraren som föreställer den korsfäste Jesus och en ovanför altaret som föreställer den uppståndne och segrande Kristus – dels en Mariaikon av Erland Forsberg.

S:t Johannes ligger nästan mitt i hjärtat av Habo och har därför blivit en träffpunkt för många av dess invånare och ett självklart centrum för vardagsverksamheten.