Foto: Kristina Bergqvist

Arrangemang

Kultursamverkan finns med i många olika kulturella arrangemang såsom Bokmässan, Göteborg Film Festival, utställningar, vetenskapsfestival, temamässor och konserter. Det händer mycket spännande.

Bokmässan

Svenska kyrkans monter "Se människan" kommer att erbjuda ett varierat program med existentiellt perspektiv med scenprogram, seminarier, utställningar andra aktiviteter. Tor 26 - sön 29 september 2024, Svenska mässan i Göteborg

Filmfestivalen

Göteborgs stift och Svenska kyrkan på nationell nivå stöder Göteborgs filmfestival genom att varje år dela ut ett filmpris samt arrangera seminarier i samband med filmfestivalen.

Bild på fredsduva i papper

Fredsdagen

Fredsdagen är ett evenemang i varje år till minne av fredsdagen 1945. Varje år har ett särskilt tema och innehåll och välkomnar alla som är intresserade av gränslös medmänsklighet. Runt den 8 maj, Göteborgs domkyrka

Frihamnsdagarna

Upplev en fest av kultur och samhällsengagemang på Göteborgs årliga Frihamnsdagar med deltagande från Svenska kyrkan. Kom och delta i en festival som bjuder in till kreativitet och samhällsnytta!

Konserter

Konserten är en enastående sammanflätning av musik och gemenskap som bär med sig en djupare innebörd för människor. Genom att vara medarrangör bidrar kultursamverkan till upplevelser som berör både själ och hjärta.

Författarsamtal

Genom författarens personliga berättelse får du både förståelse för skapandeprocessen och insikt i aktuella teman. Svenska kyrkan strävar efter att främja dialog och reflektion kring livsfrågor och samhällsangelägenheter genom att arrangera författarsamtal.

Kvalitetsmässan

Svenska kyrkan är stolt över att vara närvarande på Europas ledande konferens och fackmässa om verksamhets- och samhällsutveckling som äger rum vartannat år. 11 - 13 november 2025, Svenska Mässan Göteborg

Utställningar

Upptäck en rikedom av konstnärliga uttryck genom Kultursamverkans dynamiska utställningar. Varje verk bär med sig en unik berättelse och utmanar betraktare att utforska olika känslomässiga och intellektuella dimensioner. Besök utställningarna och låt konsten väcka din nyfikenhet,

Litterär gudstjänst

En Litterära gudstjänster kan vara en form av kulturellt evenemang som främjar läsning, skrivande och konstnärlig utforskning, och de kan skapa en gemenskap kring kärleken till litteratur och berättande.

Vetenskapsfestivalen

Välkommen till en festival där kyrkans frågor om livets villkor får samspela med vetenskapliga rön. För dig som vill tänka kring existentiella frågor, ge näring åt fantasin, inspireras och utmanas av internationella och lokala teologer och forskare.