Glanshammars kyrka. Vit kyrka med svart träspånstak med gröna omgivningar
Foto: Jenny Nordström

Glanshammars församling

Välkommen till Glanshammars församling, en landsortsförsamling cirka 1 mil öster om Örebro.

"Jakten på den försvunna psalmskatten"

Barnmusikal i Glanshammars kyrka den 6 april kl.16.00

Är du hantverkare eller konstnär och vill ställa ut i sommarkyrkan?

Vi söker dig som är hantverkare eller konstnär, verksam i Glanshammars­bygden och intresserad av att visa upp några av dina alster i årets sommarkyrka.

Pilgrimsgruppen

Pilgrimsgruppen i Hovsta pastorat anordnar kortare vandringar oftast i samband med gudstjänster men även längre pilgrimsvandringar med övernattning.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Kontakt med Hovsta pastorat angående personuppgiftsincidenten

Skicka en e-post med dina frågor till hovsta.pastorat@svenskakyrkan.se

Någon kommer kontakta dig inom kort.

"Jakten på den försvunna psalmskatten"

Barnmusikal i Glanshammars kyrka den 6 april kl.16.00

Är du hantverkare eller konstnär och vill ställa ut i sommarkyrkan?

Gubbröra

Vårens datum är 1 februari, 29 februari, 4 april och 25 april. Välkommen!

Sopplunch

Vårens datum för soppluncherna är 15 februari, 21 mars och 18 april

Odlingsgruppen

Vi har säsongsupphåll just nu . När vi är igång igen ses vi varje tisdag mellan 9.00-12.00 vid Lillkyrka kyrka - Ingen anmälan krävs. Varmt välkomna!

Onsdagsträffen

Vi ses varannan onsdag (ojämn vecka) klockan 14.30-16.00 i Glanshammars församlingshem.

Lillkyka kyrkliga syförening, nästan hela gänget samlat i Klockargården

Lillkyrka kyrkliga syförening

Onsdagar, jämna veckor klockan 14.00-16.30 i Lillkyrka Klockargård Välkomna!

Mer än du tror

Här kan du läsa nyhetsbrevet, kalenderbladet och tidningen online.

Ekonomiskt stöd för dig som bor i Glanshammars församling

Glanshammars församling har möjlighet att hjälpa församlingsbor med ekonomiskt stöd i särskilda situationer. Vi delar inte ut kontanter men kan hjälpa till med att betala tillfälliga utgifter.

Öppettider för Glanshammars kyrka

Välkommen måndag-fredag för en stunds ro och bön.

För dig som missade premiären på "Filmen om Glanshammars kyrka" kan se den här

En film av Maja Hagerman och Claes Gabrielsson. Vi får höra om restaureringen av kyrkans vägg och takmålningar, dess historia och varför en så märkvärdig kyrka ligger just här.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Tända ljus i ljusbärare

Bön

Går du ibland in i en kyrka för att tända ett ljus och formulerar din oro eller glädje över något? Just det skulle kunna vara en bön till Gud.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Vad gör Glanshammars församling?

Varför ska du vara medlem? Se vår film!

Hovsta pastorat

Hovsta pastorat ligger i utkanten av Örebro och består av Axbergs och Glanshammars församlingar. Här kan du fira gudstjänst, konfirmera dig, gå på Öppen förskola, sjunga, sticka, samtala och mycket mer. Församlingen rymmer hela livet, välkommen som det passar dig!

Integritetsskyddspolicy för Glanshammars församling och Hovsta pastorat

Glanshammars församling värnar om individens integritet och har skyldighet enligt lag att hantera personlig information på ett korrekt sätt. Läs hur Hovsta pastorat, där Glanshammars församling är en del, behandlar, lagrar och hanterar personuppgifter.

Gå till källan

I tider när rykten snabbt sprids på nätet är det viktigt att kunna gå till källan och ta del av ursprungsinformationen. Den här sidan, som uppdateras utifrån aktualiteter, riktar sig till dig som vill ta reda på var Svenska kyrkan står i frågor där olika tolkningar eller missuppfattningar har spridits.

Glanshammars församling är en landsortsförsamling med ca 3500 invånare som ligger en dryg mil öster om Örebro. Vi har 4 kyrkor och en F-6 skola på orten. Tack vare närheten till Örebro erbjuds ett stort utbud av kultur-, fritids- samt utbildningsmöjligheter med bl a universitet. Vi har ett väl fungerande barn- och ungdomsarbete, ett brett utbud av vuxenverksamheter, många engagerade ideella medarbetare och ett rikt gudstjänstliv.

Kontakt

Varmt välkommen att kontakta oss på telefonnummer 019-20 93 00 om du har en allmän fråga eller om du vill boka dop, vigsel eller begravning.

Telefontider

Måndag: 9.30-12.00

Onsdag: 13.00-15.00

Fredag: 9.30-12.00