Välsignelse över kärleksrelation

Välsignelse över kärleksrelation – så här går det till:

Vi vill ge en välsignelse till alla er som lever i en kärleksrelation och vill få er kärleksrelation välsignad av en präst. Det kan gälla er som är nyförälskade eller förlovade och som vill ta emot förbön och välsignelse över ert förhållande. Gud vill att vi ska leva i kärlek, Gud är kärlek. ”Gud är kärlek, och den som förblir i kärleken förblir i Gud och Gud i honom.” (1 Joh 4:16) . Kärleken är Guds innersta väsen – Agape kärleken – och i ett parförhållande får den sitt uttryck i den ömsesidiga kärleken, ansvaret för varandra och löftena om trohet och trofasthet i både mörka och ljusa stunder. Vi kan också finna stöd i bibeln för att vi som kristna är kallade att välsigna ”Till sist, ni skall alla leva i endräkt och inbördes förståelse, i broderskärlek, barmhärtighet och ödmjukhet. Löna inte ont med ont eller skymf med skymf, utan tvärtom: välsigna. Ty ni är själva kallade att få välsignelse.” (1 petr 3:8-9)
Hur går det till?
Svenska kyrkan har inga särskilda ritualer för välsignelse av kärleksrelation. Det innebär att ni har stor frihet att själva utforma ceremonin så att den passar just er. Ni får träffa en präst för ert samtal där vi först bekantar oss med varandra och tillsammans planerar ni utformningen av välsignelseakten. Välsignelsen sker vid ljusbäraren i Heliga Trefaldighets kyrka med möjlighet till ljuständning. Efter välsignelseakten bjuder vi på kärlekstårta med cider, kaffe och te.

Förslag på ordning
Klockringning
Samlingsord
Psalm
Inledningsord
Bibelläsning
Ljuständning för paret
Förbön
Herrens bön
Tal
Välsignelsen
Psalm
Musik