Ett bokuppslag om Birgitta
Foto: Freya Kilander

Birgittaveckan

Den 7 oktober år 1391 helgonförklarades Birgitta Birgersdotter och blev den Heliga Birgitta. Sedan dess har det varit Birgittas namnsdag och den internationella Birgittadagen.

Om årets tema

I år, 2023, firar vi 650 år sedan den Heliga Birgittas himmelska födelsedag. Det ger oss tillfälle att låta vår vecka gå i Marias tecken. För Heliga Birgitta var jungfru Maria central i både vardagsliv och uppenbarelser. Birgitta bidrog därmed också till den svenska Mariabilden genom att omskapa medeltidens statiska Mariadyrkan till att handla om ett moderskap med både omsorg och sorg.

Birgitta lät det sakrala och det jordiska förenas i och med moderskapet och tecknar också ned den första realistiska födelseskildringen. Ibland kallas Birgittas uppenbarelser till och med för ”en Marie levnadssaga”.
Det kloster som Birgitta planerar får också Marias sigill, inte bara med Mariaandakter och -sånger, eller med abbedissan som högsta ledare och symbol för Maria. Hon får också veta av Kristus att: "Denna orden vill jag instifta till min högt älskade moders ära, (och först och främst för kvinnor)".

Här är programmet för Birgittaveckan 2023

Mariavandring 1 oktober 13.00

Söndag 1 oktober
Mariavandring längs pilgrimsleden Birgittavandringen om 9 km, ca 5 timmar.
Samling vid Fresta kyrka/församlingsgård.
Ledare: Per-Arne Jonsson.

Åter vid Fresta kyrka i tid för att gå på premiären av Mariaspelet kl 18.00. (förköp av biljetter)
Du som pilgrimsvandrat och har biljett kommer att få förtur vid insläpp.
Ta med matsäck och vatten, och som alltid bra skor och extrakläder.

Marias hjärta 1 oktober 18.00

Söndag 1 oktober  i Fresta kyrka.
Ett gäng tidlösor blir uttråkade av sin ansvarslösa tillvaro och bestämmer sig för att leka. Sin vana trogen väljer de ett människoöde och den här gången faller lotten på Maria, Jesu mor. Men tidlösorna tycker att det är tråkigt att hon är så omänsklig och blir nyfiken på hur vardagskvinnan Maria hade det. Med stigande allvar leker de sig fram genom Marias liv och inser att de var och en har ett ja att fundera över.

Är det som verkar som ett slut också en början? Hur såg samhället på en kvinna som blev gravid före äktenskapet på Jesu tid? Hur mycket bröd bakades det egentligen och varför vill Maria inte använda kärnmjöl?

Tidlösorna Foto: Kilander/Östergren

I nyskriven text och musik, dans och skådespel får vi ta del av tidlösornas annorlunda tillvaro, kanske möta en skärva av kvinnan Maria och våga inspireras till att se vilka ”ja” vi själva inte vågar eller minns.

Medverkande
Martin Östergren, Titti Hvenare, Kajsa Franke.
Joakim Sædén, Eva Källkvist.

Spelet är 2 x 45 minuter. I pausen finns det möjlighet till soppa och samvaro på kyrkbacken i eldarnas sken. Priset för soppa 40 kr går till insamlingsmålet, Act Svenska kyrkans arbete med försörjning och klimaträttvisa. www.svenskakyrkan.se/act/forsorjning-och-klimatrattvisa

Utflykt till Birgittasystrarna i Danderyd 5 okt

Torsdag 5 oktober kl 9.00
Vi samåker till Birgittasystrarna och deltar i rundvisning, samtal, gudstjänst och äter lunch.

Samling vid Fresta kyrka kl 9.00, tillbaka ca 17.00. För att detta ska vara möjligt behöver vi hjälpas åt att ställa upp med några bilar och körning. Naturligtvis delar vi på bensinkostnaden, ca 30 kr per person. Församlingens försäkringar gäller för resorna till och från Danderyd.

Hos systrarna äter vi lunch för självkostnadspris, betalas av var och en på plats.

Anmälan
Anmälan och frågor till Kajsa.franke@svenskakyrkan.se senast 28 september. Meddela om du kan ha bil samt eventuella allergier.

Andakt med Mariamusik 6 okt

Fredag 6 okt 12:00 i kyrkan

Orgelmusik och andakt med Karin Krigsman Järnskoog och Lotta Damm.

Välkommen att sitta ner och njut av mariamusik!
Efter andakten går vi över till Församlingsgården och får höra om kvinnan i kyrkan då och nu.

På Marias tid - kvinnans roll i församlingen

Fredag 6 okt 13:00 i Fresta församlingsgård

Kristina Uggla, präst, berättar och samtalar om hur kvinnan verkade i församlingar på Marias tid och hur situationen har sett ut genom tiderna.

Enkelt fika finns.

Marias hjärta. 7 okt i Ed.

Spelet Marias hjärta i Eds kyrka kl 18.00
För information om biljettköp hänvisar vi till Eds församlings hemsida när det närmar sig.
www.svenskakyrkan.se/edsforsamling

Konstworkshop med Sarianna Krantz 8 okt

Söndag 8 okt 16.00 - 19.30

”När livet överraskar dig med en valsituation, som du inte vet vart det för; vågar du svara ja? Och vems fråga är det? ”

Följ med i en resa med färger där du får överraskande frågor och svar- av dig själv.
Material: enkaustik (bivaxfärger), inga förkunskaper behövs.
Ledare: Sarianna Kranz, konstnär och kulturutvecklare
Plats: Fresta prästgård.
Max antal 8, först till kvarn gäller.
Anmälan till
kajsa.franke@svenskakyrkan.se      senast 3 oktober.
Vi ser gärna att du som kommer skänker 100 kr till Birgittaveckans insamlingsmål.

Några inspelningar

Tidigare

Här kan du se inspelningen av Birgittafirandet 2020, välkommen!

Stämningen var på topp när vi firade festkväll i Birgittaveckan 2019. Ta del via filmklippet.