Slottskapellet
Foto: Johan Tell

Slottskapellet

Slottskapellet i Finspångs slott som byggdes under 1600-talet

Finspångs slott grundlades 1668 av Louis De Geer d.y. Slottskapellet ligger i den högra flygeln.
Predikstolen är från mitten av 1600-talet. Den skänktes 1654 av patron Knut Ödla på  Stjärnviks säteri till S:ta Maria kyrka. Då "Maria " blev ödekyrka placerades den så småningom i slottskapellet.

Altartavlan är målad av Pehr Hörberg 1794. Enligt samtida betraktare föreställer den " sju änglar som bära försoningens kors mot de rymder, som Han öppnat mot den fallna mänskligheten"

Inför en renovering 1891 började Augusta Ekman planera fönstermålningarna. Hon lät sig inspireras av svärsonen von Scheele, sedermera biskop på Gotland. Hon anses vara målningarnas skapare. Fönstren är tillverkade i Italien.

Hitta till Slottskapellet.

ADRESS