Foto: Magnus Aronson

Skola + Kyrka

Skolkyrkan är en resurs och ett komplement till skolans arbete kring livsåskådning, jämlikhet, respekt och rättvisa. Skolkyrkan erbjuder allt från besök på förskola och skola, teater, vandringar, krishantering och temadagar. Personal i församlingen finns tillgängliga för samtal med elever och personal.

Program våren 2024

Varför firar vi påsk?

Påskmusikal, Centrumkyrkan, Farsta

Följ med på ett drama, med mycket sång och musik, där vi med fantasins hjälp reser 2000 år tillbaka i tiden. Där får vi i gestaltandets form ta del av det dramatiska påskfirandet i Jerusalem som kommer att bli startskottet för en ny världsreligion. Där får vi i gestaltandets form ta del av det dramatiska påskfirandet i Jerusalem som kom att bli startskottet för en ny världsreligion.

Ålder: åk 1-3
Tidsåtgång: ca 40 minuter
Torsdag 21/3 kl. 9.00 och 10.30
Fredag 22/3 kl. 9.00 och 10.30

Kontakt och anmälan: Erica Hemström, församlingsassistent, 08-683 63 76, erica.hemstrom@svenskakyrkan.se

Påsklandskapsvisning, Stora Sköndals kyrka

Med hjälp av figurer och sång berättar vi om påskens dramatik, och de händelser i Jerusalem som ledde fram till en ny världsreligion.

Tidsåtgång: ca 30 minuter
Ålder: förskola – åk 3
Måndag 18/3 kl. 9.00 och 10.00
Onsdag 20/3 kl. 9.00 och 10.00
Måndag 25/3 kl. 9.00 och 10.00
Onsdag 27/3 kl. 9.00 och 10.00

Har ni svårt att ta er hit? Vi kan även erbjuda påsklandskapsvisning digitalt. Kontakta oss för mer och info och tidsbokning.

Kontakt och anmälan: Sara Rothlin, präst, 08-683 63 71, sara.rothlin@svenskakyrkan.se

Påskskåpsvisning, Farstastrandkyrkan

Påskskåpet är av trä och har luckor som går att öppna. På ett pedagogiskt sätt illustreras påskens dramatik. Berättelsen växer fram när luckor i skåpet öppnas för de olika händelserna som ledde fram till Jesus död och uppståndelse.

Farstastrandkyrkan
Ålder: förskola från 4 år samt förskoleklass och åk 1
Måndag 25/3 kl. 9.00 och 10.00
Tisdag 26/3 kl. 9.00
Onsdag 27/3 kl. 9.00 och 10.00

Kontakt och anmälan: Susanne Alexander, församlingsassistent, 08-683 63 39, susanne.alexander@svenskakyrkan.se

Hur kan skolan och kyrkan samarbeta?

Kyrkan kan vara en resurs för skolan genom:

• Att i enlighet med läroplanen på ett pedagogiskt sätt komplettera och stödja grundskolan och lärarna i arbetet med undervisning om tro, religion, tradition, kulturarv, värdegrund och Bibelns berätteler.
  • Att utifrån skolans och kyrkans gemensamma värdegrund, vara en resurs i arbetet kring livsåskådning, jämlikhet, respekt och rättvisa, för att bidra till att öka barns och ungdomars förståelse för sin och andras livssituation.
  • Församlingens personal står till förfogande i samband med krissituationer som t.ex. olyckor eller dödsfall. Vi kan bidra med stöd till skolans elever och personal genom bl.a. enskilda samtal, krisbearbetning och minnesstund.
  • Att utgå från skolans behov och arbeta för en öppen dialog och ett gott samarbete.

Studiebesök/Skolpass

Jul- påsk- och upplevelsevandringar

Vandringar är ett pedagogiskt grepp som attraherar många sinnen. Jul och påskvandringar samt landskap bygger ofta på en resa i både tid och rum. Där får barnen möta och lära känna bibliska personer och miljöer. Studiebesöket kan även inkludera symboler och traditioner (t.ex. liturgiska kläder, kyrkorummets symboler, kyrkoåret, orgeln m.m.), prat om död och sorg/liv och glädje samt värderingsövningar med olika livsfrågor, som kan utformas enligt era önskemål.

Grubbelklubben åk 6-9

Skolan och Farsta församling samarbetar genom att personal från församlingen besöker skolan regelbundet med en fråga att grubbla på. Vi vistas i skolans uppehållsrum under lunchrasten och bidrar så med ökad vuxennärvaro i skolan. Eleverna tar ställning till dagens fråga genom att kryssa i ett av flera svarsalternativ, vilket ofta leder till fortsatta samtal. Frågorna är öppna och syftar till att väcka samtal och reflektion. Teman som tas upp är bl.a. attityder, värderingar, ansvarsfördelning, relationer, sexualitet, miljöfrågor m.m.

Skolan kan få en överblick över terminens frågor i förväg, och vi kan även ta upp frågor som känns viktiga och aktuella för er på skolan. För närvarande deltar Hökarängsskolan, Farsta grundskola, Gubbängsskolan och Primaskolan.

Besök i skolan

Vi kan även komma till er skola för att leda samtal och övningar kring:

•  Konstruktiv kommunikation.
  • Likabehandling & medmänsklighet.
  • Livsfrågor och etiska dilemman.
  • Tag gärna kontakt så skräddarsyr vi ett upplägg som passar er klass eller grupp.

Bra att veta

Efter att eleverna varit med om något av våra skolpass uppstår det kanske frågor och/eller diskussioner. Vi kommer gärna och besöker klassen för uppföljning. Vi kan också komma och vara med på andra lektioner som berör livsnära frågor. Hör av er så utformar vi något tillsammans!

Stöd vid krissituation

Församlingens personal står till förfogande i samband med krissituationer som t.ex. olyckor eller dödsfall. Vi kan bidra med stöd till skolans elever och personal genom bl.a. enskilda samtal, debriefing, och minnesstund.

Farstastrandkyrkan
Kontakt förskola: Susanne Alexander