Tussilago som växer upp bland torra fjolårslöv på marken.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Ljusnans pastorat

Välkommen till Färila-Kårböle församling, Järvsö församling, Ljusdal-Ramsjö församling och Los-Hamra församling i Ljusnans pastorat!

Ramsjö församlingshem läggs ut till försäljning

Publicerad:

Hösten 2023 fick Ramsjö byaråd ett erbjudande att ta över Ramsjö församlingshem från Ljusnans pastorat. I dagarna har byarådet meddelat att de inte har tillräckliga resurser för ett övertagande. I och med byarådets beslut ska Ramsjö församlingshem säljas via mäklare och kyrkan har för avsikt att kontakta Intraprenad Ramsjö för ett längre samarbete.

Snart blommar det på våra kyrkogårdar igen

Publicerad:

Solnedgång är färgtemat för årets vår- och sommarblommor på kyrkogårdarna. Först ut, så snart utomhustemperaturen tillåter, är prydnadsplanteringar med vårblommor som penséer och gyllenlack i gula, ljust orange och röda toner.

Anmälan öppen till sommarläger 2024

Publicerad:

I år erbjuder Ljusnans pastorat fyra olika sommarläger, dels dagläger med utflykter för dig i åk 2-3 och dels övernattningsläger för dig i åk 4-5 och 6-7.

Körverksamhet

I Ljusnans pastorat har vi en blomstrande körverksamhet. Här kan läsa om körerna och hur du gör om du vill vara med och sjunga.

Diakoni

Läs mer om kyrkans solidariska arbete

Välkommen att höra av dig till oss.

Swish

För dig som önskar ge digital kollekt

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med kyrkor, organisationer och tusentals frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor, och agerar snabbt när katastrofen inträffar.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.