Konfirmation

Vad är viktigt för ett gott liv? Vem är jag och vem vill jag vara? När du är konfirmand finns möjlighet att fundera på sådant som vi kanske inte gör varje dag. Du får också ta reda på vad kristen tro är, åka på läger, lära känna nya människor eller lära känna gamla vänner på nytt sätt. Du är inte ensam om att fundera över livet. Välkommen att bli konfirmand!

Foto: Alex & Martin/IKON

Nej, du är inte ensam att fundera över livet och här får du en plats att göra det på. Under konfirmationstiden kommer du med andra i din ålder få snacka, testa och diskutera sånt som gäller livet, kristen tro och själv få känna efter om det här med tro kanske är något för dig? Vi vill att du ska få följa med på en resa från universums kant och rakt in i djupet av ditt eget hjärta.

Grupperna utformas olika och det är fritt att välja den grupp som du tror passar dig bäst oavsett vad du bor. Minst ett läger ingår i alla konfirmationsgrupper (utom lilla gruppen) men vill du verkligen inte sova hemifrån kan vi lösa det mesta.

Det är helt gratis att konfirmera sig.

Du behöver inte heller vara döpt eller medlem i Svenska kyrkan – det fixar vi under konfirmandtiden och du döps någon gång innan själva konfirmationen. Du är själv med och påverkar hur dopet ska se ut.

Frågor?

Är du osäker? Hör gärna av dig till oss eller anmäl dig och var med från början för att prova på! Hör av dig till vår konfirmationssamordnare - se kontaktuppgifter här intill.

På vår nationella webbplats kan du läsa mer om konfirmation >>

@ungaisvenskakyrkaneslov #konfaeslov

Våra konfirmationsgrupper 2023-24

Här hittar du alla konfirmationsgrupper som vi erbjuder i Svenska kyrkan Eslöv 2023-2024.

Innan vi började konfan trodde jag att våra träffar skulle vara långtråkiga men jag har haft väldigt roligt. Att träffa sina kompisar och göra saker tillsammans har varit roligt.

Klart du ska bli konfirmand!

Några av 2018 års konfirmander berättar vad konfirmandtiden gett dem och varför de tycker du ska välja att konfirmeras!

Förälder till konfirmand?

Grattis! Här är lite tips och råd till dig som har ett barn som ska bli eller är konfirmand:

Nu när vi är halvvägs klara med konfirmationstiden är jag faktiskt nöjd med mitt val. Det har varit bättre än förväntat. Jag trodde att det enda man gjorde var att sitta tysta och läsa i en bibel och att vi skulle få massor av läxor, men det har faktiskt varit kul med alla lekar, och jag har lärt mig många nya saker och lärt känna folk.

Att vara "ung ledare"/konfirmandledare

Vad innebär det att vara ung ledare och varför väljer man att ägna en del av sin fritid åt det?