Kyrkofullmäktige

Kyrkofullmäktige är Eskilstuna pastorats högsta beslutande organ. Här kan du läsa om fullmäktiges uppdrag samt vilka ledamöter som sitter i fullmäktige just nu.

Pastoratets kyrkofullmäktige fattar beslut i viktiga frågor som rör hela Eskilstuna pastorat, väljer ledamöter till kyrkoråd och församlingsråd, samt utser revisorer och valnämnd.

Kyrkofullmäktige ska även granska och godkänna förslag som kyrkorådet för fram gällande till exempel:

- församlingsinstruktionen,

- mål och riktlinjer,

- budget och

- kyrko- och begravningsavgift.

Val till fullmäktige

Eskilstuna kyrkofullmäktige består av 35 ledamöter. Dessa utses i kyrkovalet vart fjärde år. Alla som är 16 år och medlemmar i Svenska kyrkan har rätt att rösta. De som kandiderar i kyrkovalet representerar olika kyrkopolitiska nomineringsgrupper. Varje grupp har sitt eget program för hur man anser att kyrkans verksamhet ska se ut. Kyrkofullmäktige sammanträder ungefär fyra gånger per år. Dessa sammanträden är offentliga.

Eskilstuna pastorats kyrkofullmäktige period 2022-2025.

Presidium
Ordförande: Birgitta Ehrenström
070-248 80 34, Birgitta.ehrenstrom@svenskakyrkan.se

Vice ordförande: Staffan Nordström
073-052 55 57, Staffan.Nordstrom@svenskakyrkan.se

2:e vice ordförande: Ann-Cathrin Rothlind
070-4678348, Ann-Cathrin.Rothlind@svenskakyrkan.se

Utsedda ledamöter och ersättare för mandatperioden 2022-2025.

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna

Ordinarie ledamöter: Carina Ålander, Lars G Linder, Ulf Rüden, Susanne Petersson,
Leif Andersson, Agnetha Andersen, Anders Skoog, Eva Alström, Fredrik Strömqvist, Pamela Nordberg, Staffan Nordström, Birgitta Holmqvist och Terje Lauritzen.

Ersättare: Lena Tovseth,  Ingela Andersson,  Fredrik Rosengren, Christer Jansson och Lars-Göran Tranefors.

Miljöpartister i Svenska kyrkan

Ordinarie ledamöter: Ulf Isaksson och Yvonne Uddin-Galunic.

Ersättare: Reynaldo Garcia Quinteros.

Centerpartiet i kyrkan

Ordinarie ledamöter: Christina Andersson, Ann-Cathrin Rothlind och Maria Dahlin.

Ersättare: Gunnar Westermark och Håkan Ingårda.

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK)

Ordinarie ledamöter: Caroline McGovern, Märit Zettervall Svensson, Kjerstin Lindh Nyberg, Inga Flodell, Göran Laurell, Gun Gustafson, Bo Hellmark, Marianne Rohlén, Christina Böös Laurell, Birgitta Ehrenström, Yvonne Risberg och Kristina Gillberg.

Ersättare: Sten Rydå, Jennie Wiederholm, Caroline Larsson, Maryam Norouzi,  Krister Kax Sundberg och Ulla Jilsmo.

Sverigedemokraterna

Ordinarie: Fredrik Jonasson, Lars-Åke Phutom och Conny Jonasson.

Ersättare: Finns ingen ersättare.

SAMMANTRÄDESDAGAR 2023

Onsdag 1 mars
Onsdag 24 maj, årsredovisning
Onsdag 27 september
Onsdag 8 november, budget

Kyrkofullmäktige håller samtliga sammanträden i Fors församlingshem kl 18.45.

SAMMANTRÄDESDAGAR 2024

Onsdag 28 februari
Onsdag 22 maj, årsredovisning
Onsdag 25 september
Onsdag 6 november, budget

Kyrkofullmäktige håller samtliga sammanträden i Fors församlingshem kl.18:30. OBS! Ny mötestid från och med februari 2024.