En bild på Tórshavnar Manskór från Färöarna

Gästande kör från Färöarna Torshavns manskör

Fre 14 juni kl 18.00 Årsta kyrka

Välkommen på konsert med gästande Torshavns manskör från Färöarna!

Fredag 14 juni kl 18.00
Årsta kyrka

Jón Festirstein, chefdirigent och violin
Sámal Matras Kristiansen, dirigent och bassolist
Hanus Joensen, dirigent

Fri entré. Insamling till Act Svenska kyrkan

Om Torshavnar manskör

Tórshavnar Manskór grundades 1986 av dirigenten och kompositören Bjarni Restorff. Bjarni är tyvärr sjukskriven för tillfället och kan tyvärr inte delta i turnén.

Manskörer hade inte funnits på Färöarna sedan första hälften av 1930-talet.

Kören har under alla 38 år varit mycket aktiv och har det senaste året förutom regelbundna vår- och julkonserter och sjungit vid olika efterfrågade arrangemang runt 20-30 gånger per år.

Kören har turnerat en del i Europa också. Från den första turnén 1993 på Island där Karlajór Reykjavikur var körens värdar har kören även besökt Wales, England, Skottland, Shetland, Danmark, Österrike, Ryssland och de baltiska länderna.

Tórshavnar Manskór dirigeras på denna turné till Köpenhamn, Oslo, Stockholm och Uppsala av Jón Festirstein, utbildad violinist vid Musikkonservatoriet i Köpenhamn, Sámal Matras Kristiansen, kompositör och bassolist, samt utbildad i samhällskunskap vid Köpenhamns universitet, och Hanus Joensen, mångårig dirigent i flera körer på Färöarna och sångare, utbildad lärare men mångårig anställning som skolledare.

Program

Körens program innehåller musik av färöiska och internationella kompositörer, både nationalromantik och humoristisk drift med densamma. Här finns också en önskan om hopp och frid, och musiken präglas därför också av melankoliska stycken samt uttryck för respekt för vårt värdegrundade gemensamma nordiska sätt att leva våra liv, vilket i dagens samhälle tycks ha större betydelse än någonsin.

Förutom körmusik acapella har kören gästorganisten 20-årige Ari Hammer Joensen på turnén.

Under cirka en halvtimme innan körkonserten kommer Ari att underhålla publiken med orgelmusik av internationella tonsättare och ackompanjera kören i konsertens slutnummer.

INSAMLING TILL ACT SVENSKA KYRKAN Enskede-Årsta församling

Det är fri entré till alla konserter i Enskede-Årsta församling men vi samlar in pengar till Act Svenska kyrkan.
Tack för ditt bidrag! Tillsammans gör vi skillnad!

SWISH: 900 1223
Skriv i meddelandefältet: ActSvk1016

Act Svenska kyrkan är Svenska kyrkans internationella bistånds- och utvecklingsverksamhet. Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättivsor och agerar snabbt vid katastrofer. Tack vare lokala samarbeten är arbetet effektivt och handlingskraftigt.

logga Act Svenska kyrkan