Foto: Amanda Jansson

Svenska kyrkan Enköping

Välkommen till Enköpings pastorat med församlingarna Enköping, Boglösa, Veckholm, Villberga, Tillinge och Södra Åsunda, Sparrsätra-Bred och Fjärdhundra med gemensam kyrkogårdsförvaltning och kyrkokansli.

Aktuellt i Enköpings pastorat

Händer i veckan

Här kan du läsa om vad som händer i Enköpings pastorat den närmaste tiden: gudstjänster, träffar och musik.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Program påsken 2024

Var med i påskens gudstjänster och konserter, där vi följer Jesus lidande, död och uppståndelse. Här hittar du påskprogrammet i Enköpings pastorat.

Besök kyrkor under konstrundan Vår konst

Under konstrundan Vår konst kan du titta in i flera av våra kyrkor och bekanta dig med det vackra och spännande kulturarvet.

En kvinnlig präst står vid ett skrivbord med en mobiltelefon i handen.

Kontakt

På den här sidan hittar du kontaktuppgifter till Enköpings pastorat och personal i församlingar, kyrkogård och kyrkokansli. Här finns också kontaktuppgifter för dig som är journalist.

En asfalterad bilväg med snörklädda träd omkring

Kyrktaxi

Kyrktaxi erbjuds församlingsbor för resor till söndagsgudstjänst i Enköpings pastorat. Bokas senast fredag kl 18. Kan avbokas fram till en timme innan avfärd.

En man i rutig skjorta ler mot kvinnan bredvid. En kvinna med röd blus syns suddigt i bakgrunden.

Medlem i Svenska kyrkan

Välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan. Genom ditt medlemskap bidrar du till gemenskap för stora och små, en rik musikverksamhet, underhåll av kulturarvet och en bättre värld.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Besök kyrkor under konstrundan Vår konst

Publicerad:

Enköpings pastorat deltar under påskhelgen i konstrundan Vår konst. Då kan du titta in i flera av våra kyrkor och bekanta dig med vårt vackra och spännande kulturarv.

Camerata Vocalis fyller 30 år

Publicerad:

I år fyller Enköpingskören Camerata Vocalis 30 år, som sedan 2001 leds av Jonas Marmbrandt .

IT-samordnare Enköpings pastorat, 100 %

Publicerad:

Vi söker dig som gillar IT och människor! Du ska vara en lugn, strukturerad och pedagogisk person som kan driva, utveckla och förvalta vår IT-miljö.

För dig som behöver samtalsstöd

En man sitter och samtalar med någon över en kopp kaffe.

Någon att prata med

Vem du än är och vad du än är i för livssituation är du alltid välkommen att höra av dig till kyrkan för att prata med präst eller diakon. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan.

Gula vårblommor i grönt gräs.

Sorgearbete

Enköpings församling inbjuder till sorgegrupp, där du kan få samtala med andra som också har förlorat sin livskamrat.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat tankar och konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Generell information om Svenska kyrkan

En vit staty av Jesus.

Grunden i kristen tro

Kristen tro uttrycks på olika sätt i olika tider. Samtidigt finns ett tydligt centrum: tron att Gud befriar människan genom Jesus Kristus. Här kan du läsa om kristen tro i Svenska kyrkans tradition.

Bild från kyrkomötet. På duken längst fram visas texten Votering.

Så styrs Svenska kyrkan

Svenska kyrkan är en öppen folkkyrka som styrs av förtroendevalda tillsammans med biskopar, präster och diakoner. Här kan du lära dig mer om hur Svenska kyrkan organiseras och hur beslut fattas.

En tjej sjunger solo framför en ungdomskör.

Svenska kyrkan i siffror

Svenska kyrkan har 5,5 miljoner medlemmar. Här finns statistik för kyrkans medlemsutveckling och för kyrkans verksamhet.

Illustration av blommor i olika färger.

Be en bön. Låt hoppet växa.

Påsken är en tid för hopp och nytt liv. Var med och be på bönewebben – och låt hoppet växa.

Ge en gåva till Act Svenska kyrkan

Vi lever alla under samma himmel. Vi har alla samma rättigheter. Var med i kampen för varje människas rätt till ett värdigt liv. Swisha din gåva till 9001223.