Vad innebär det att vara frivillig medarbetare på Kyrkans Jourtjänst?

Vi människor behöver platser där det finns möjlighet att uttrycka sina känslor och prata om sin livssmärta. Att bli lyssnad till i förtroende och med acceptans kan lindra, göra det svåra lättare att uthärda och ge hopp om vägar framåt. Kyrkans Jourtjänst vill vara en sådan plats.


Om du kan svara ja på nedanstående frågor så är kanske frivillig medarbetare (volontär) på Kyrkans Jourtjänst något för dig:

  • Vill du investera lite av din tid och göra en insats för andra?
  • Kan du lyssna mer än du pratar själv?
  • Kan du stå emot frestelsen att ge goda råd och föreslå lösningar på andras problem?
  • Kan du exempelvis möta människor som har annan sexuell läggning med respekt, stöd och öppenhet oavsett egna val?
  • Har du en tro på att samtal hjälper och gör skillnad?
  • Vill du utvecklas som människa, samtalspartner och lära känna dig själv bättre?

Uppgiften som frivillig medarbetare på Kyrkans Jourtjänst handlar om att finnas till och lyssna på den som behöver någon att dela det svåra med – att lyssna, ge stöd och orka stanna kvar i det som gör ont utan att följa egna behov av att ”trösta bort” eller tvinga på egna råd eller lösningar. Det viktiga är vad den som ringer/skriver har behov av att prata eller skriva om, inte vad vi själva tycker och tänker. Den som kontaktar Kyrkans Jourtjänst har rätt att bli mött med förståelse, respekt och acceptans, oavsett vem man är, hur man har det, sexuell läggning eller trosuppfattning.

Den som hör av sig till Jourtelefonen eller SOS-brevlådan kan vara så anonym den vill. Vi som svarar är alltid anonyma och har tystnadsplikt. Många som kontaktar oss lider av ensamhet, nedstämdhet, oro, ångest, dålig självkänsla, självmordstankar och/eller att relationerna till andra människor är komplicerade.

Vårt mål är att hålla Jourtelefonen öppen kl 06-24 varje dag, året om. Som frivillig medarbetare på Kyrkans Jourtjänst gör man vanligen två jourpass per månad i Jourtelefonen, om vardera 5 timmar. Under vissa jourpass svarar man även på brev i SOS-brevlådan. Under din tid hos oss deltar du dessutom regelbundet i handledning. Vi bjuder varje år även in till gemensam medarbetarsamling och temakväll.

Här är vad några av våra frivilliga medarbetare säger om uppgiften:

 "Det är stort att få mötas, att få höra en annan människas berättelse"
 "Det ger stor tillfredsställelse när jag förstår att jag varit till hjälp"
 "Genom samtalen kan jag känna att jag får nycklar till mitt eget liv"
 "Jag har blivit mer tolerant mot andra"
 "Det är gott att ingå i ett större sammanhang"

Det handlar alltså om att göra en insats för människor som just nu behöver någon som stannar upp och lyssnar fokuserat och empatiskt till deras berättelse. Du som är frivillig medarbetare får samtidigt en handgriplig praktisk erfarenhet av att samtala med alla typer av människor, som då de ringer ofta befinner sig i en svår situation. En erfarenhet och förmåga du också bär med till livet i övrigt.

ÄR DU INTRESSERAD? VILL DU VETA MER?

LÄS MER under "Hur går det till att bli frivillig medarbetare"! 

HÖR GÄRNA AV DIG TILL OSS på tel 031-739 10 50 eller
gbg.kyrkansjourtjanst@svenskakyrkan.se

LYSSNARE!

Skapad: 2010-08-24 00:00:00

Vi söker fler volontärer
till vår Jourtelefon/
SOS-brevlåda!

Varmt välkommen till
infokväll 21/1 2015.
Anmäl dig!

Ring 031-739 10 50
eller mejla till:
gbg.kyrkansjourtjanst@
         svenskakyrkan.se

Läs också under rubriken
"Hur går det till?"

RING ELLER SKRIV

Skapad: 2008-09-26 00:00:00

Att dela det svåra med någon gör skillnad.

Ring Jourtelefonen 031-800 650
eller skriv till SOS-brevlådan

//