Du är efterlängtad

Gud längtar efter oss! Gud längtar efter en närmare relation till varje människa. Gud längtar alltid efter oss, också när vi håller oss på avstånd, så som en förälder kan längta efter sitt barn.

Ungdomar 

Bäve församlings vision bygger på att all längtan börjar hos Gud. Han längtade efter människor att älska innan han skapade oss. Ibland känner alla någon form av längtan inombords och som leder oss att söka vidare efter något utanför oss själva. Detta är typiskt för oss människor. Ibland framställs det som en mänsklig svaghet, men i djupare mening är det detta som gör oss till just människor! När vi berörs av denna känsla inombords är det Gud som vill möta oss med sin längtan efter en närmare relation till varje människa.

 Relation
Bäve vill vara en varmt uppmuntrande plats för varje människas nära gudsrelation. Vi vill att alla som kommer hit skall få hjälp att bättre handskas med de utmaningar som vår tid ställer. Tillsammans med andra vill vi brottas med livets situationer och frågor. Vi blir aldrig färdiga, men vi har möjlighet att utvecklas i vår relation till Gud. Denna relation av tillit och samhörighet kallar vi tro.

 

Gemenskap
Vi vill peka på ett av flera möjliga sätt att förstå och bygga kristen gemenskap som är grundade i det Nya testamentet. Vår modell kommer av Jesu liv med sina lärjungar. Precis som de första lärjungarna gjorde sina felsteg och missförstod Jesus, gör vi det också. Lärjungarna fick ändå vara kvar, och det får vi med. Vi är som ett ressällskap av människor som är på väg till samma mål, och som var och en bär på längtan efter att få mening, helhet och en fungerande relation till Gud. Denna gemenskap kallar vi församling.

   

Skapad:

Skapad:2012-11-01 09:50:00

Under flera år har diakon Myrtle Starke, Svenska kyrkan i Uddevalla, handlat in Fairtrademärkta varor som kaffe, choklad och te med mera. Under denna tid har inköpsansvarig personal arbetat på att öka antalet kravmärkta och ekologiska varor. För detta har vi nu blivit diplomerade av Sveriges kristna råd och nu tar Ingegerd Persson över detta uppdrag.

Läs mer om Fairtrade i Uddevalla

Församlingssyn

Församlingen kallas Kristi kropp, för den får vara hans händer och fötter, ögon och öron i mötet med människor. I detta verkar den helige Ande. Hur församlingen kan utformas finns det flera olika exempel på i Bibeln.
Alla kristna församlingar syftar till att dela och sprida evangeliet om Kristus. Bakom varje församling finns en bild av det gemensamma uppdraget, en församlingssyn. Svenska kyrkan är evangelisk-luthersk, men starka influenser från andra församlingstyper påverkar. Så länge det är inspiration är det ofta ett utvecklande tillskott, men när det leder till ändrad församlingssyn lämnar vi den grund vi står på.
Bäve församling betonar att alla människor får ha en direkt kontakt med Gud. Alla döpta har ett gemensamt ansvar och får vara delaktiga i församlingen. Vem som innerst inne längtar och tror på Jesus vet bara Gud. Därför blir det inte vår uppgift att sätta gränser för delaktighet utan att inbjuda och räkna med fler.
Vi inser att vi på samma sätt som de första lärjungarna lätt missbedömer hur Jesus vill möta nya människor. Vi vill uppmuntra var och en att vara öppen för att se Guds längtan, och att låta sin personliga längtan fördjupas. Även i detta vill vi följa de första lärjungarnas exempel. Ju mer de spontant tog miste i en fråga, desto viktigare blev det för dem att hålla sig nära Jesus, som kunde ge ett bättre svar. Därför har Bäve inte betoning på gränserna för vad som är förväntat beteende, utan på att leva nära Jesus.
Vi är öppna för att människor kommer och går, i full respekt för den enskildes val. Samtidigt är det vårt mål att göra våra mötesplatser så betydelsefulla och innehållsrika att de möter den gudslängtan alla bär i någon form.

 

Språk

Vi vill utmanas av Jesu exempel till att ändra vårt sätt att kommunicera i vår tid, på samma sätt som han förnyade uttryckssätten i möten med människor under de första lärjungarnas tid. Risken finns att ”kyrkospråket” idag snarare stänger än öppnar för förståelse och kontakt mellan Gud och människor Vi måste hitta relevanta ord och bilder för 2000-talet. Ord som öppnar sinnen och tankar.
Vi tror att Gud verkar med sin Ande och förstärker vår mänskliga strävan. Anden förser oss med förmågor, hjälper oss i vårt samspel med varandra och leder en positiv utveckling framåt. Det förminskar inte på något sätt vårt ansvar för våra egna liv.

Vår vision har vi samlat i den korta meningen:

Bäve församling vill leva lika nära människor som Jesus

Vi är övertygade om att närhet till Jesus och hans exempel är bästa sättet för oss att komma närmare både andra, varandra och Gud.

(Denna text är ett utdrag ur församlingsinstruktionen) 

 

 

Kontakta oss

Skapad: 2010-01-18 00:00:00

Församlingsexpeditionen
Ordinarie öppettider:
mån, tis, tor: kl 9.00-15.00
ons, fre: kl 9.00-12.00
lunch: 12.00-13.00

Kyrkogårdsförvaltningen
mån-fre: 8.00-16.00
lunch: 12.00-13.00
Telefontid: 8.00-12.00

Besöksadress: St Nygatan 2
Postadress:
Svenska kyrkan i Uddevalla
Box 262, SE-451 17  UDDEVALLA
Telefon till växel: 0522-642100
e-post: uddevalla.pastorat@svenskakyrkan.se

Skapad:

Skapad:

 

//