By-Folkärna pastorat

Här hittar du aktuell information om gudstjänster, personal, förtroendevalda, kyrkomusik, diakoni, S:t Mary, barn- och ungdomsverksamhet, kyrkogårdar, pastorsexpedition m.m. Du hittar oss även på www.facebook.com/byfolkarna

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Läs mer HÄR

Aktuella gudstjänster och samlingar

ONSDAG 24 APRIL

12.00 Gemenskapsträff med kaffe i Krylbo församlingsgård. Idag välkända tongångar med sånggruppen från Folkärna-Krylbo PRO under ledning av Ingrid Larsson. Vi bjuder på kaffe med dopp!

TORSDAG 25 APRIL

10.00-11.30 ”Gubbfika” i Krylbo församlingsgård. Vi fikar och samtalar om allt och inget och har trevligt tillsammans med Perhåkan Forss. Du betalar en tjuga för kaffe och macka, trevnaden ordnar vi gemensamt. Ingen föranmälan, men har du frågor så ring 070-655 59 45.

11-13 Torsdagsträff med våravslutning för vårens samlingar. Medverkan av Raili Karling Forss och kören Krakhopen som sjunger vårsånger under ledning av Heléne Thunberg.

LÖRDAG 27 APRIL

18.00 ”Visor du sällan hör” - helgmålsmusik i By kyrka med Thomas Nyberg, gitarr och sång. Majt Bengts piano/orgel. Andakt inför söndagen med Magdalena Pettersson.

SÖNDAG 28 APRIL - 5 i påsktiden

11.00 Högmässa för klimatet i Krylbo kyrka, Magdalena Pettersson och Majt Bengts. Sång av Lena Blom. Kyrkkaffe.

15.00 Mässa i BY KYRKA, Magdalena Petetrsson och Majt Bengts.

18.00 ”Skrubbsår och morgonljus” -vårkonsert i Folkärna kyrka med Feel Go(o)d-kören från Avesta-Grytnäs under ledning av Anna Risberg. Husband: Per Norman, Lollo Rosén, Pär Holmberg samt gästartisten Kerstin Sonnbäck Hagfeldt. Biljetter à 100 kr (upp till 18 år gratis) säljs på Avesta Bokhandel, Avesta pastorsexpedition och Krylbo pastorsexpedition. Biljettintäkterna tillfaller projektet Hope Rescue i Mozambique och Barndiabetesfonden. Konserten är ett samarbete mellan Lions Club Avesta, Avesta-Grytnäs pastorat och By-Folkärna pastorat.

MÅNDAG 29 APRIL

12.00 Gemenskapsträff med kaffe i Krylbo församlingsgård.

TISDAG 30 APRIL

13.30 Åsgarns kyrkliga arbetskrets träffas i Åsgarns bygdegård, Raili Karling Forss. I dag årsmöte.

18-21 Valborgsfirande vid Pellbo lägergård för hela familjen! Från kl. 18 finns lotterier, chokladhjul, tipspromenad, kaffeservering, grillad korv & hamburgare, godis, dricka m.m. Kl. 19.30  Vårsånger med Folkärna Jubilatekör under ledning av Heléne Thunberg, vårtal av kyrkoherde Erik Berger samt braständning.

Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Konfirmation

Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?