Diakoni

Ordet diakoni betyder tjänst. I gudstjänsten förmedlas ett kärleksbudskap som vi alla är kalla att praktisera i vardagen, en kärlekens tjänst till vår nästa. I församlingen finns också anställda diakoner som arbetar med kyrkans sociala uppgifter. Diakonens emblem symboliserar tro, gemenskap och hopp.

Diakonen ägnar mycket av sin tid till stödsamtal, hembesök samt att skapa mötesplatser.

Vid vissa tillfällen i livet känns det extra angeläget att ha någon som lyssnar. Det kan vara efter att någon anhörig har avlidit, vid arbetslöshet, efter en skilsmässa eller när livet känns motigt. Vi erbjuder samtal enskilt eller i mindre grupper. Du som vill samtala med präst eller diakon får gärna ringa någon av oss. Vi har alla tystnadsplikt.

I Burlövs församling erbjuds också:

Samtalsgrupp

För de som mist en anhörig anordnas regelbundet samtalsgrupp om sorg. Varje människas sorg är unik och ibland är det en hjälp att få dela sina tankar och erfarenheter med några som är i samma situation.

Stickcafé

Gemenskap och stickning! Vi stickar kläder till olika barnsjukhus. Onsdagar i Arlövs församlingshem kl. 13.00 -14.30.

KLÄDKÄLLAREN

Välkommen till vår secondhandaffär Klädkällaren, en trappa ned i Arlövs församlingshem. Tisdagar kl. 16-18, onsdagar & torsdagar kl. 13-15. Lördagar vid brunch.

MEDITATION
Onsdagar kl. 17.30-18.30 i Arlövs kyrka.

Diakoniexpeditioner:

Församlingshemmet i Arlöv:
Besöks- och tel.tider: mån kl. 10-12, tis kl. 16-18, ons & tors kl. 10-12.
Diakon Nina Strand: 040 - 642 89 12.

Diakoniexpedition Lindhaga församlingsgård Åkarp:
Besökstid onsdagar kl. 16 – 17.
Diakoniassistent Pia Nielsen: 040 – 642 89 08.

Vill du hjälpa till ?

I kyrkans diakoni behöver vi vara många för att kunna stödja varandra i olika situationer. Har du tid över och vill göra en insats för någon medmänniska är du välkommen att kontakta diakonen i Burlövs församling Nina Strand tfn: 040-642 89 12 eller nina.strand@svenskakyrkan.se