Ett sista farväl.

Begravningsgudstjänsten finns till för att säga farväl, överlämna en människa till Gud och säga tack. Att samlas till begravningsgudstjänst med familj, släkt, vänner och andra nära, är ett sätt att gemensamt stötta varandra och minnas den som lämnat oss. Man kan anlita en begravningsbyrå eller kontakta oss på församlingen för att boka datum när och var gudstjänsten ska äga rum.

Vill du veta mer, läs här.

Begravningavgift
Begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige oavsett religion och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst. Den finansierar begravningsverksamheten: krematorier, begravningskapell och begravninsplatser.

Enhetligt Begravningsavgift
Från 1 januari 2016 infördes en enhetlig begravningsavgift för alla som är folkbokfördda i Sverige, förutom dem i Stockholm och Tranås. Lagändringen gäller där Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten. Avgiften för 2019 är 25,3 öre per hundralapp. För den som tjänar 250 000 kr per år innebär det en avgift på 633 kr, eller knappt 53 kr per månad.

Avgiften täcker kostnaden för:
Bisättning (förvaring av stoftet fram till begravningen)
Transporter från att huvudmannen tagit ansvaret för stoftet till gravsättning.
Kyrkogårdsförvaltningen kapell eller ceremonilokal för begravninsceremoni.
Kremering.
Gravsättning av kista, urna eller aska inkl. gravöppning och iordningsställande av gravplatsen.
Gravplats i 25 år.
Skötsel av allmänna ytor på kyrkogårdar, nyanläggningar, vård och underhåll av kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar.

Kyrkoavgift
Om den avlidne tillhörde Svenska kyrkan, täcker kyrkoavgiften (kyrkoskatten) också kostnaderna för:
Präst och kyrkomusiker från Svenska kyrkan.
Församlingskyrka.
Processionsbärning av kistan.

Letar du efter en avliden persons gravplats? Gå in på: www.gravar.se

Våra gravskick